PKM Jaworzno przygotowuje przetarg na 20 nowych autobusów elektrycznych. W mieście uruchomiono także pierwszą stację ładowania i szybkiej wymiany baterii.

14 listopada Tauron i Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie uruchomiło pierwszą stację ładowania i szybkiej wymiany baterii autobusów elektrycznych w Polsce.

– Zastosowanie technologii wymiennych baterii umożliwi ograniczenie liczby pojazdów ładowanych wysoką mocą w krótkich okresach czasu, ograniczeniem szczytowego zapotrzebowania na energię oraz uniknięciem lub odsunięciem w czasie znaczących inwestycji w sieć dystrybucyjną – przekonuje Tauron.

Jak działa taka ładowarka? Do hali ładowania wjeżdża autobus. Po uruchomieniu instalacji specjalne roboty wyjmują z niego wszystkie rozładowane baterie, a następnie instalują nowe, wcześniej naładowane. Cały proces trwa kilka minut. Autobus rusza w trasę z nowym kompletem baterii, a te wyjęte w tym czasie się ładują. Do ich ponownego całkowitego naładowania potrzeba ok 2-3 godzin. Proces wymiany baterii jest całkowicie zautomatyzowany.

Kupią kolejne autobusy

Jaworzno było pierwszym miastem w Polsce, które w 2015 roku wprowadziło autobus elektryczny do stałej eksploatacji. Dziś na 60 używanych w mieście pojazdów, 23 to autobusy elektryczne, a kolejny jest testowany. Do 2020 roku miasto zamierza dokupić jeszcze 20 elektrycznych wozów.

– Po uzyskaniu dofinansowania przez gminę, jesteśmy na etapie przygotowania dokumentacji przetargowej – przekazał Zbigniew Nosal, prezes PKM Jaworzno. – Będzie to jeden przetarg, ale z dwoma zadaniami, ponieważ będą zamawiane autobusy dwunastometrowe i autobusy krótsze. Oferenci będą mogli składać oferty na oba zadania lub pojedynczo – dodał.

Stacja ładowania i wymiany baterii w Jaworznie - fot. Tauron
Stacja ładowania i wymiany baterii w Jaworznie – fot. Tauron

Prócz 20 autobusów elektrycznych spółka kupi również m.in. 5 kolejnych stacji do ładowania poprzez pantograf oraz 10 ładowarek typu plug-in, które zamontowane będą w zajezdni.

Obecnie 24 autobusy elektryczne jeżdżące po Jaworznie to ok. 40 proc. całego taboru. Po planowanym do 2020 roku zakupie 20 kolejnych takich pojazdów, autobusy elektryczne będą stanowiły 80 proc. jaworznickiej floty autobusowej.

– Ekologia i nowoczesność to dwa stałe priorytety w rozwoju Jaworzna. E-mobilność jest tego szczególnym przykładem, gdyż jest tu na dużą skalę stosowany efekt synergii. Takie pozytywne sprzężenia zwrotne i optymalizacja dostępnych zasobów są niezbędne, jeśli miasto ma pozostać w technologicznej czołówce w Polsce – zaznacza Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.

Skomentuj przez Facebook

7 KOMENTARZE

        • Jak różowy kojarzy ci się z pedałami a nie blond ciziami to coś mi się wydaje że ty byś właśnie bardzo chętnie do „takiego różowego pedalskiego” autobusu wszedł tyłem hahahahahaha

          jak to się mówi – głodnemu chleb na myśli hahahahaha

          • Czy można tego jebanego pedała z gównego śląska wyjebać za Brynicę?! Po von kuca ze Stalinogrodu dopuszcza się do prowokacji tego jełopa?!

          • W smrodosnowcu też będziesz mieć różowe autobusy także nie bój się będziesz miał okazję do takiego wejść tyłem ;D

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here