W sosnowieckim magistracie została podpisana umowa między miastem a pracownią projektową Amaya Architekci dotycząca przebudowy centrum stolicy Zagłębia Dąbrowskiego.

Szykują się spore zmiany na placu przed dworcem kolejowym w centrum Sosnowca. W magistracie podpisano umowę z przedstawicielami pracowni projektowej Amaya Architekci, którzy kilka miesięcy temu wygrali, zorganizowany przez władze Sosnowca Stowarzyszenie Architektów Polskich w Katowicach, konkurs na przebudowę centralnej części miasta. Przypomnijmy, że na konkurs wpłynęło 38 zgłoszeń. Przez pierwszy etap przebrnęły 23 firmy.

Podpisanie umowy na przebudowę centrum miasta - fot. UM Sosnowiec
Podpisanie umowy na przebudowę centrum miasta – fot. UM Sosnowiec

Zakres opracowania konkursu został podzielony na strefy. Umowa dotyczy opracowania kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z pozwoleniem na budowę dla placu przed Dworcem PKP.

– W pierwszej strefie chodzi o przestrzeń pomiędzy dawnym domem handlowym „Sezam” z jednej strony i kościołem kolejowym pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa z drugiej strony, do osi ulicy 3 Maja. Drugim obszarem jest Plac Stulecia, na którym zmieni się zagospodarowanie terenu tak, by nowa przestrzeń miejska była bardziej funkcjonalna i stała się spójnym połączeniem osi pieszej z ulicą Modrzejowską w kierunku dworca kolejowego jako miejskiej dominanty – wyjaśnia Jeremiasz Świerzawski, pełnomocnik prezydenta Sosnowca ds. inwestycji.

Podpisanie umowy na przebudowę centrum miasta - fot. UM Sosnowiec
Podpisanie umowy na przebudowę centrum miasta – fot. UM Sosnowiec

Wykonawcy w ramach projektu muszą uwzględnić przeniesienie pomnika Jana Kiepury z Placu Stulecia, a także zadbać o aranżację całego miejsca. Przed przystąpieniem do ostatecznego projektowania wykonawca zobowiązany jest do przedstawienia koncepcji pokonkursowej. Dopiero po jej zaakceptowaniu przystąpi do projektowania.

– Na początku wakacji powinniśmy już wiedzieć jak będzie wyglądał plac po przebudowie. Zależy nam na tym, żeby architekci uwzględnili możliwość organizacji różnych imprez, mam na myśli choćby jarmark świąteczny, koncerty czy wystawy. Oczywiście chcemy, żeby była tam również część gastronomiczna – opisuje Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Za przygotowanie dokumentacji wraz z pozwoleniem na budowę miasto zapłaci ponad 182 tys. złotych.

Centrum Sosnowca – fot. UM Sosnowiec

Zwycięska koncepcja przygotowana przez pracownię Amaya Architekci zakłada m.in. likwidację parkingu przed dworcem. W jego miejscu powstanie miejski plac z pomnikiem Jana Kiepury.

Przystępując do prac projektowych wykonawca zobowiązany jest do wprowadzenia tzw. zaleceń pokonkursowych stowarzyszenia SARP w Katowicach.

Jak Wam się podoba koncepcja przebudowy centrum Sosnowca?

Skomentuj przez Facebook

40 KOMENTARZE

  1. Napiszę to co poprzednio: tylko DEBIL mógł wpaść na to, by puścić ruch pieszych po pasach na dwupasmowej drodze przelotowej z podwójnym torowiskiem… Beznadziejne dla kierowców, dla płynności ruchu i przede wszystkim dla bezpieczeństwa.

  2. Dno !!!
    Kto to oceniał?! chyba koledzy po fachu. Jednym słowy architekci dla architektów. Gdzie ludzie mają parkować samochody? może w Sławkowie lub Olkuszu. Gdzie koncepcja budowy parkingów wielopoziomowych w centrum? Pieniądze wyrzucone w błoto. Następni rządzący miejscy i społeczeństwo was ocenią. Ktoś za to beknie.

  3. To przejście dla pieszych przy takim ruchu to jakieś nieporozumienie. Należy korzystać z przejścia podziemnego albo całkowici zamknąć ruch samochodowy, ewentualnie samochody, tramwaje, autobusy puścić tunelem

  4. Gdzie parking dla samochodów? Co to ma wgl być i te pasy… to co przejście podziemne i wszystkie skepy co tam są do zasypania? jprdl

  5. Te przejścia naziemne – powrót do Gomółki :/ jak rozumiem ze światłami dla pieszych aby było trochę nowocześniej.
    Te wszystkie sklepiki w Patelni – mogą się zamknąć w dzień otwarcia 2 zebr – no chyba, że jedna wielka „Biedrona” podziemna 🙂
    Patelnię zabudować na tyle ile się da – zostawiamy schody (ruchome też) a reszta zakryta!
    Ten bunkier na parkingu przed Sezamem – zbędny! Parking przenieść za dworzec na miejsce po Lokomotywowni i różnych chlewikach.
    Zabudować ten dziwny placyk przed kościółkiem kolejowym – czym? 🙂
    Za Sezamem dwa piętra podziemnego parkingu, parter „Biedrona”, wyżej – ? meble, dom i ogród – nie ma tego nigdzie na Centrum…

    • Z tą biedroną to żartujesz , oczywiście ???
      A jeżeli nie to są polskie sieci. Bez Piotra i Pawła bo ten szuka inwestora i pewnie się sprzeda

      • A jakby kał-fland, sraldik, lidel byłoby światowo? :] byleby coś co generuje ruch.
        Sam parking, zamiast sralni dla psów i rygalni dla brynoli, wygeneruje taki ruch jak parkingi w Ślimaku :/
        To przejście podziemne przy Plastrze to gierek chyba po coś takie ogromne wybudował? Chyba nie prowadzać psa, albo dla tirowca do zaparkowanego TIRa za Sezamem?

  6. Masakra ta koncepcja. Przejście naziemne, ha ha, tak samo dobry pomysł ja te buspasy. Jeszcze jakąś wysepke tworzą na sroduli ma środki drogi, będzie uspawniwnie że ch.

    • skoro jest ponoć do niego wejście z obecnego tunelu – bo był przewidziany podczas kopania dziury na Patelni jakieś 20 lat temu…

  7. To moze w przejsciu ppdziemnym zrobić parking zamiast tych wsYstkich sklepów. Zjazd jest od strony szkoly kolejowej. Podkopac go jeszcze na fwa pietra i problem parkingu rozwiazany. Pasy… no tak średnio… znowu centrum bedzie stało. Ale generalnie na obrazku wyglada nieźle. Ale to tylko obrazek…

  8. To jakaś chora koncepcja!!
    Nie dość,że nie ma w Sosnowcu gdzie parkować to likwiduje się parking …Pasy dla pieszych też jakieś nieporozumienie..po co jest przejscie podziemne?!

  9. ja juz wczesniej pisałam do TZ , ale mnie olali , to jakiś bezmózg projektował , no chyba że to ma być plac dla modlitw ciapatych ?

  10. Zmiana punktowa nie odmieni wizerunku centrum miasta.

    A gdyby tak zacząć od zbudowania parkingów (wielopoziomowych) na obrzeżach centrum, gdzie bilet parkingowy pozwalał by na poruszanie się komunikacją publiczną w strefie centrum za darmo!!

    Wtedy wyznaczenie stref bez ruchu samochodowego w ścisłym centrum nie powodowało by aż takiego oporu wsród mieszkańców odwiedzających centrum.

    Oczywiście jest to rozwiązanie dosyć wizjonerskie, dalekie od myślenia urzedników na tu i teraz.

    • Pomysł z biletem byłby OK, gdyby Sosnowiec sam sobie organizował komunikację. W KZK GOP, a teraz w metropolii, będzie ciężko, bo jak coś takiego egzekwować i jak udowodnić, że człowiek ma wysiąść w granicach tego „ścisłego centrum”, a nie np. przystanek dalej? Najtańszy bilet jednorazowy pozwala na podróż w granicach całego miasta np. do Kazimierza czy na Maczki.

      • To nie jest problem, przykładowo bilet parkingowy można sprzedawac w wersji za 4 zł i za 10 zł, przy czym ten za 10 zł ma do siebie podpięte dwa bilety jednorazowe. Oczywiście jest to zarys koncepcji a nie ścisły przepis jak to ma wyglądać.

        • Można i tak, a jeszcze lepszym pomysłem mogłoby być podpięcie biletu całodziennego, jak w Wawie. Tam zostawiasz autko na strzeżonym parkingu np. na Ursynowie i nie płacisz za to, pod warunkiem zakupu biletu minimum 24-godzinnego. Obok jest stacja metra, wsiadasz i podróżujesz sobie po całym mieście do woli, nie martwiąc się o samochód. W GOP kwestia parkingów P&R jest podnoszona już od wielu lat, Katowice coś tam niedawno zaczęły w tym kierunku działać na Brynowie, jeśli pomysł się przyjmie, być może i Sosnowiec pójdzie tą drogą. Mamy miejsce na parkingi P&R np. między jezdniami Ślimaka i za Sezamem, obok są przystanki, jest stacja kolejowa, aż się prosi o wprowadzenie takiego systemu. Bardzo by się przydała możliwość bezpiecznego pozostawienia w centrum auta np. na weekend, na który można wyskoczyć pociągiem w góry czy do Wawy i wrócić. Ponoć jesteśmy „najdalej na południe wysuniętą dzielnicą stolicy”, więc trzeba o sprawę zadbać ;-).

    • No jak na zakrytej Patelni staną kolejne budy cyrkowe – jak ta całoroczna tego knajpiarza z Warszawskiej to zły pomysł. Ale można coś postawić z głową na dużym placu, choćby Kiepura centralnie? Na ciut wyższym postumencie? Nie wiem, nie znam się. Ale tak jak teraz jest głupio, a z zebrami i to dwoma to już cyrk :/

  11. Szkoda, że miejscy włodarze nie słuchają głosów i pomysłów mieszkańców, wystarczyłoby tylko przejrzeć te wszystkie komentarze i wyciągnąć wnioski,że coś jest nie w porządku. Przebudowa centrum jest konieczna, ale Z GŁOWĄ. Oby znów miliony nie poszły na tandetny i niefunkcjonalny bubel, na który wszyscy będą kląć i narzekać. Oby Sosnowiec nie poszedł też drogą Katowic, gdzie wydano gigantyczną kasę na nowy Rynek i przebudowę centrum, fundując przy okazji mieszkańcom potworek, tzw. „srrocz metropolitarny”, najdroższy szalet w Europie, zasłaniający przestrzeń i widok na Spodek. Ilekroć tamtędy przechodzę, słyszę tylko narzekanie. Nie idźmy tą drogą. Przy okazji, jeden z projektów zakładał posadzenie w centrum wielu sosen. Szkoda, że przepadł, sądząc po przedstawionych wizualizacjach.

  12. parking będzie za sezamem! a mimo wszystko, bezpieczniej zrobić przejście naziemne niż czekać jak któryś sprinter z kebabem wpadnie pod autobus biegnąć na tramwaj 🙂

  13. Tylko niech wszyscy wizionerzy z parkingami podziemnym, naziemnymi, wielopoziomowy, tunelami drogowymi, tranwajowymi i innymi cudami pamiętali że miasto to ma dość skromny budżet przeznaczony na ta „przebudowę”

  14. Chcieliście PO-wca to wam funduje takie kwiatki… nawet w donicach, ja to chromolę i tak stąd wyjeżdżam!

    pasy to wymysł chorego człowieka…

  15. Biorąc pod uwagę całokształt i zaangażowanie obecny prezydent ma jednak cohones. Ambitnie dąży do poprawy wizerunku naszego smutnego miasta i w wielu miejscach mu sie to udaje..przypomnijcie sobie tylko co zdziałał przez 12 lat leniwy Kaziu ?..Natomiast co do przebudowy centrum to urbaniści Pana Prezydenta popełnili dobry falstart. Centrum jak sama nazwa wskazuje to najważniejsza część miasta, która jest wizytówka, miejscem spotkań, imprez, szeroko pojętej kultury, no właśnie kultury..dygresyjne pytanie..Czy jest dla kogo przebudowywać? posiedźcie przez godzinę w jednej z rynkowych kawiarni i zobaczcie jaka sosnowiecka „bohema” tamtędy przemierza. Można by rzec jaki kram taki klient. Jak się jednak okazuje i normalnego człowieka posiada to miasto, wystarczy mu stworzyć tylko odpowiednie warunki do korzystania z „urbanistycznego” spędzania wolnego czasu, bo tajemnicą poliszynela jest, że obecnie ten typ obywatela udaje się na czerpanie kultury do Katowic. Zalążki przedmiotowej kultury można już znaleźć w nowo powstałej rzemieślniczej piwiarni..tak wiem, że walczą z prezydium o swój chodnik, bez stronniczości (nie znam właściciela) – maja racje. Nie wiem dokładnie jaki to czas, ale niech będzie 10-12 lat miał chodnik z kostki brukowej zbudowany przez Kazia, jak na chodnik to wiek niemowlaka, w Gliwicach nowe uliczki centrum wytrzymają co najmniej 200, bo ktoś to zrobił myśląc. I ten chodnik Kazia razem z miejscami parkingowymi i ulicą mogły spokojnie poczekać na przebudowę całości, żeby stworzyć coś prawdziwie funkcjonalnego, deptak z gastronomią, knajpami, które mogą wystawić w lecie OGRÓDEK – niby nic, a jednak w tym okresie to miejscówka magnetyczna tworząca klimat. Ale nie, lepiej iść po łatwiźnie wydać kase, zrobić to samo co było tylko jeszcze węziej, zabić działalności tam powstałe. Ważne, żeby auta przez centrum popierdzielały 80/h po dwupasmówkach i żeby było je gdzie zostawić. Jest miejsce po obskurnym skwerze, wszyscy to zauważyli tylko nie nasi urbaniści. Parking piętrowy, zarabiajcie na nim, ale niech centrum będzie prawdziwym centrum jak wszędzie. Nie można zrobić jezdni dwukierunkowej po stronie dworca ? a z drugiej strony tylko buspas? wybrukować, niech nawet będą te zebry naziemne, ale niech ideą będzie nieskrępowany ruch pieszy w obrębie centrum, żeby nie trzeba było lecieć przez Kazkową dziurę na drugą strone. I po co nam ta rotunda? jakich turystów tą miejską informacją będziemy tak obdarzać, Sosnowiec to nie Kraków, jest punkt na dole w dziurze i styknie. Zróbcie fontannę, niech sie dzieciaki w lecie cieszą. Panowie Urbaniści, Panie Prezydencie więcej pragmatyzmu dla centrum !

  16. Ponoć dziś jakieś spotkanie w okolicy wspomnianego zwężenia chodniczka kole 11.00? Sądzę, że jedyne co teraz da się zrobić to, zlikwidować wystające witryny kamienicy pomiędzy Cesarską a wstrętnym fryzjerem! Oraz zabetonować te dziury przy niej – strach chodzić po tych blachach (zapadnie jak na Indiana Jones).

  17. Halo, halo – umowa dotyczy dokumentacji przebudowy… samego placu przed dworcem, a nie wszystkiego. Chodzi o likwidację płatnego parkingu przed dworcem i zastąpienie go czymś na wzór rynku. To, co było w koncepcji, nie oznacza, że powstanie

  18. فیلم سکسی گاییدن. Oiled wicked weasel bikini topping. Appetising Japanese teen model sucks many cocks. Kinky Japanese mature Kyoko Nakajima enjoys anal insertions outdoors. Experience This Indian MILF. Sunny Leone Oiled in a Bathtub.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here