Burmistrz Sławkowa wystąpił do władz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, by w opracowywanych koncepcjach kolei metropolitalnej uwzględniono również połączenie Sławkowa z centrum metropolii.
Koncepcja Kolei Metropolitalnej odpowiada na najważniejsze pytanie: w jaki sposób transport szynowy powinien rozwijać się w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Eksperci z Politechniki Śląskiej założyli, że w przyszłości mieszkańcy GZM-u będą podróżować nie tylko klasyczną koleją, ale również lekką koleją miejską czy monorailem. Na nowych torach pojawią się nowoczesne pociągi, do których pasażerowie będą wsiadać z dodatkowych przystanków kolejowych.
Ma ona zapewnić szybszą i bardziej komfortową podróż po najważniejszych punktach GZM, zmniejszając równocześnie obciążenie najważniejszych arterii komunikacyjnych ruchem kołowym. – Zgodnie z moimi zapowiedziami z marcowej sesji rady miejskiej, zwróciłem się do zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z prośbą o przeanalizowanie koncepcji i uwzględnienie w nich połączenia z naszym miastem – informuje burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk.
Jak zaznacza włodarz Sławkowa, w każdym z zaprezentowanych schematów nie uwzględniono skomunikowania rdzenia metropolii ze Sławkowem poprzez stację Dąbrowa Górnicza Wschodnia, Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce, Sosnowiec Kazimierz, Sosnowiec Porąbka, Sosnowiec Dańdówka i Sosnowiec Południowy, w zasięgu których znajduje się ok. 50 tys. mieszkańców.
– Ponadto, jak wskazują nasze wieloletnie obserwacje, z kierunku podróży w stronę Katowic korzystają nie tylko mieszkańcy Sławkowa, ale również miast i gmin niewchodzących w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Gminy takie jak Bukowno, Olkusz czy Wolbrom leżące w województwie małopolskim to potencjał prawie 70 tys. mieszkańców. Wielu z nich prowadzi swoją działalność zawodową na terenie GZM i korzysta z infrastruktury drogowej wjeżdżając na teren metropolii drogą krajową nr 94. Dotyczy to zarówno pojazdów prywatnych, jak i kołowej komunikacji publicznej – tłumaczy Rafał Adamczyk.
Potencjał ten zauważają przewoźnicy kolejowi. Warto również podkreślić, że w ostatnich latach, wyremontowano perony, tory, sieć trakcyjną i rozjazdy na stacji Sławków, dzięki czemu zwiększyła się częstotliwość kursowania składów przejeżdżających przez Sławków do Katowic i z powrotem.
– Zdecydowanie łatwiej będzie w pierwszej kolejności rozwijać metropolitarny transport kolejowy wykorzystując nowoczesną i zmodernizowaną sieć kolejową, niż podejmować niezwykle kosztowną budowę nowych korytarzy. Zasadnym wydaje się, by opracowane koncepcje uwzględniały również przepływ pasażerów z kierunku Sławkowa, który stanowi swojego rodzaju kolejowy korytarz ruchu pasażerskiego, płynącego spoza granic metropolii w stronę jej centrum. Pomysł tym bardziej wart jest rozważenie, że istnieje możliwość podjęcia rozmów z samorządem województwa małopolskiego w sprawie dofinansowania kosztów transportu kolejowego na odcinku Bukowno – Olkusz – Wolbrom – podsumowuje burmistrz Adamczyk.