Brzydkie i szpecące miejski krajobraz reklamy, szyldy i banery przejdą do historii. Tak przynajmniej chcą władze Sosnowca.

Dziś Sosnowiec to prawdziwy reklamowy chaos. Na każdym kroku widzimy szpecące krajobraz reklamy, szyldy i brudne banery, które często odstraszają i nie wpływają pozytywnie na wizerunek miasta. Wkrótce ma to się jednak zmienić. Wszystko przez stanowczość samorządowców, którzy takim „ozdobnikom” mówią stanowczo „Nie!”.

W maju sosnowieccy radni zajmą się tzw. uchwałą krajobrazową, która ma na celu uporządkowanie przestrzeni miejskiej. – W końcu wezmą się za te ohydne reklamy. Nie dość, że szpecą nasze ulice, to jeszcze zniechęcają do przyjścia i zrobienia zakupów – powiedziała nam jedna z mieszkanek.

Reklamy w centrum Sosnowca – fot. MZ
Reklamy w centrum Sosnowca – fot. MZ

Centrum najważniejsze

Uchwała krajobrazowa ma zawierać regulacje dotyczące szyldów i reklam, obiektów małej architektury i ogrodzeń, dla których sformułowano osobne ustalenia. – Miasto zostało podzielone na dwie strefy. Pierwsza z nich to część centralna, która jest przez nas traktowana priorytetowo, a jej granice zostały wyznaczone przez ulice 3 Maja, Ignacego Mościckiego, Anieli Urbanowicz, 1 Maja, Henryka Sienkiewicza, Marszałka Józefa Piłsudskiego, Sadową, Hugona Kołłątaja i Dęblińską – wyjaśnia Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca. Druga strefa dotyczy pozostałej części miasta.

Reklamy w centrum Sosnowca – fot. MZ
Reklamy w centrum Sosnowca – fot. MZ

Chcą uporządkować przestrzeń publiczną

Jak zapewniają władze, nie chodzi o całkowite wyeliminowanie reklam z przestrzeni publicznej, a jedynie uporządkowanie. Chodzi o zmniejszenie ich ilości, poprawę jakości i estetyki, a także likwidację reklam nielegalnych. – Zależy nam, aby poprzez zapisy uchwały wyeksponować nietuzinkową architekturę Sosnowca, która gubi się w gąszczu, w znacznej części, wątpliwej jakości reklam i szyldów – podkreśla prezydent Arkadiusz Chęciński.

Miasto uznało, że termin dostosowania się do uchwały powinien być możliwie jak najkrótszy. – Proponowany termin to okres jednego roku na usunięcie lub zmianę wizerunku centrum miasta, a także pozostałych jego części – mówi Rafał Łysy, rzecznik prasowy sosnowieckiego magistratu.

Reklamy w centrum Sosnowca – fot. MZ
Reklamy w centrum Sosnowca – fot. MZ

Mała architektura bez brzydoty

W zakresie obiektów małej architektury i ogrodzeń przyjęto zasadę stopniowego i łagodnego dostosowywania do zapisów uchwały. – W celu wprowadzenia zasad, ale mając na uwadze koszty mogące dotknąć poszczególnych mieszkańców, proponujemy czas 12 miesięcy na dostosowanie się do uchwały – dodaje Rafał Łysy.

Reklamy w centrum Sosnowca – fot. MZ
Reklamy w centrum Sosnowca – fot. MZ

Początek zmian w wyglądzie miasta

Uchwała reklamowa to jeden z elementów, który ma zapoczątkować zmianę wyglądu miasta, jednakże w znacznym stopniu będzie dotyczyć właścicieli poszczególnych nieruchomości. – Tylko wspólne działanie może spowodować, że w niedalekiej przyszłości obraz miasta zmieni się, pokazując wiele ciekawych miejsc i obiektów – podsumowuje prezydent Chęciński.

Czy zwracasz uwagę na reklamy w przestrzeni miejskiej?

View Results

Ładowanie ... Ładowanie ...