W niedzielę, 5 stycznia do Euroterminalu w Sławkowie dotarł pierwszy pociąg z transportem z Chin. Transport ruszył w Wigilię i korzystał z linii szerokotorowej.

5 stycznia, w godzinach porannych do stacji Hrubieszów LHS, na granicy polsko-ukraińskiej, dotarł pierwszy pociąg z 45 kontenerami z Chin. Z Xi’an położonego w środkowej części kraju transport wyruszył 24 grudnia 2019 r.

Ładunki po przejechaniu blisko 9,5 tys. km dotarły do stacji końcowej Sławków LHS. Oficjalne przyjęcie pociągu w Euroterminalu zaplanowano na najbliższy wtorek, 7 stycznia.

W „Euroterminalu Sławków” kontenery zostaną przeładowane na wagony kolejowe oraz samochody i dostarczone do odbiorców docelowych. Przejazd tą trasą kolejową zajął tylko 12 dni.

– Cieszę się, że pociąg szybko i bezpiecznie dotarł do Polski, wykorzystując najdalej na Zachód wysuniętą linię szerokotorową. Dzięki temu rozszerzamy naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty intermodalne. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Efekt kilkuletnich prac

Uruchomienie połączenia z Chin do Sławkowa jest efektem kilkuletniej pracy nad tym projektem. Nawiązanie współpracy PKP LHS z Xi’an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerami logistycznymi z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń z Xi’an do Sławkowa LHS, które docierać będą w 10-12 dni.

– O wyborze szerokotorowej linii LHS zdecydowały nasze atuty, takie jak: brak konieczności przeładunku na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał „Euroterminala Sławków” – podkreślają przedstawiciele PKP LHS. – Sławków to również początek trans-kaspijskiej trasy TMTM, co stwarza dogodną możliwość eksportu żywności a tym samym zbalansowania ładunków w kierunku do Chin – dodają.

Ważny punkt przeładunkowy

Długość całej trasy z Xi’an przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę do Sławkowa LHS wynosi 9477 km. Zlokalizowany na stacji końcowej linii szerokotorowej „Euroterminal Sławków” to nowoczesny terminal kontenerowy, który obsługuje siatkę stałych połączeń kolejowych m.in. z Gdańskiem, Swarzędzem, Maddaloni we Włoszech czy Schwarzheide w Niemczech.

LHS to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa, która przeznaczona jest do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie, w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 liczy prawie 400 km i umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy.

Skomentuj przez Facebook

4 KOMENTARZE

  1. A ja się pytam gdzie łącznik między S1 a Terminalem w Sławkowie ? Tak tak miał zaczynać się na węźle przy obecnej drodze do nikąd. Jak dobrze pamiętam pomysł ma już z 15 lat…
    To Ostrowy, Kazimierz i Maczki ucieszą się z nowych ciężarówek na swoich drogach….Ale to w sumie jest zgodne z polityką miasta… ciężarówki do centrum…

  2. Sławków się rozwinie a Sosnowiec pozostanie w czarnej dziurze po głupawych i nedorzecznych decyzjach o budowie stadionu dla klubu którego prawie nie ma. Zamiast stwarzać warunki do inwestycji generujących przychód a nie koszty robi się tak niedorzeczne ruchy. Jaka będzie przyszłość kolejnych pokoleń?

  3. Chyba ten rząd w d.pie Chiny 🤔
    Za Buzka łobuzka chcieli przedłużyć szeroki tor do Czech (Austrii?), no bo po w Zagłębiu się kończy, jak inny może zarobić?

  4. Mam pytanie. Czy na terminalu S. przeładowują także gazy techniczne – niebezpieczne ? jaka jest strefa zagrożenia wybuchem – rozszczelnieniem ? Czy jest rozwiązanie dla najwyższych zagrożeń ?.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here