Podpisano umowę na wykonanie przebudowy DK94 i ulicy Długosza w Sosnowcu. Plac budowy zostanie przekazany w ciągu najbliższych dni będzińskiej firmie Banimex.

Długo wyczekiwana inwestycja staje się faktem. Włodarze Sosnowca podpisali umowę na przebudowę skrzyżowania DK94 i ulicy Długosza, które w ciągu dwóch lat stanie się pierwszym dwukondygnacyjnym skrzyżowaniem w mieście. Jak przyznaje prezydent, to największa miejska inwestycja drogowa.

– Śmiało możemy powiedzieć, że to jedna z najważniejszych, jeśli nie najważniejsza inwestycja drogowa w Sosnowcu, a co za tym idzie najdroższa – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Droga krajowa nr 94 jest najlepszą alternatywą dla kierowców całej aglomeracji, którzy wybierają to połączenie z Krakowem zamiast płatnego odcinka autostrady A4. Obecnie, w tym miejscu, zwłaszcza w godzinach szczytu, tworzą się ogromne korki.

– Realizacja zadania przyczyni się do upłynnienia ruchu na głównym ciągu DK94, co pozwoli zwiększyć przepustowość oraz znacząco poprawi stan środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, w tym gazów cieplarnianych do atmosfery pochodzącą z transportu. Również w znaczący sposób ograniczy emisję hałasu oraz drgań – tłumaczy Rafał Łysy, rzecznik sosnowieckiego magistratu.

Przebudowa DK94 w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec
Przebudowa DK94 w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Umowa podpisana

Wykonawca przebudowy został wyłoniony w dwustopniowym przetargu. Zamówienie na wykonanie zaprojektowanych wcześniej prac miasto ogłosiło na początku września 2018 roku. Wówczas, poznano kwoty za jakie poszczególni oferenci są w stanie podjąć się zadania, a potem firmy mogły obniżyć kwotę w czasie elektronicznej aukcji. W czasie grudniowej aukcji najlepszą ofertę złożyła firma Banimex (99.873.100 zł), która była wyższa od oferty Berger Bau (99.885.000 zł) o zaledwie 11.900 zł.

Prace nad nowym dwupoziomowym skrzyżowaniem, których koszt wyniesie prawie 100 mln zł, mają zakończyć się do końca 2020 roku. Plac budowy zostanie oddany wykonawcy w ciągu najbliższych kilku dni, na rozpoczęcie prac trzeba jednak trochę zaczekać. Jak informują przedstawiciele firmy Banimex, na początku należy odpowiednio przygotować teren. Na początek wykonawca musi zabezpieczyć wszystkie sieci, które znajdują się w tym miejscu, tak aby bezpiecznie przystąpić do dalszych prac.

Skrzyżowanie DK94 - fot. UM Sosnowiec
Skrzyżowanie DK94 – fot. UM Sosnowiec

Pierwsze dwupoziomowe skrzyżowanie

To będzie najdroższa i największa inwestycja drogowa sosnowieckiego samorządu w historii miasta. – Projekt zakłada, że w miejscu istniejącego obecnie skrzyżowania, powstanie dwupoziomowe skrzyżowanie z rondem w ciągu drogi ul. Długosza, które będzie przebiegało nad poprowadzoną w wykopie trasą DK94. Zjazd i wjazd pomiędzy drogami będzie zapewniony poprzez system bezkolizyjnych łącznic – tłumaczy prezydent Chęciński.

Projekt przebudowy obejmuje nie tylko skrzyżowanie, ale również spory fragment dróg. Głównym celem inwestycji jest poprawa dostępności transportowej miasta.

– Jeśli chodzi o samą drogę krajową 94 to mówimy o ponad 1,3 km, to odcinek od wysokości stacji benzynowej Shell jadąc od strony Dąbrowy Górniczej, aż do zjazdu na wiadukt w ciągu ulicy 3 Maja. Wyremontowany zostanie również 300-metrowy fragment ulicy Długosza – mówi Jeremiasz Świerzawski, zastępca prezydenta Sosnowca. – W projekcie uwzględniliśmy także ustawienie ekranów wzdłuż jezdni w obu kierunkach, zarówno w stronę Katowic, jak i Krakowa, co znacznie ograniczy uciążliwy poziom hałasu w tamtym rejonie – dodaje prezydent Świerzawski.

Przebudowa DK94 w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec
Przebudowa DK94 w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Spore utrudnienia dla kierowców

Inwestycja ma być gotowa za dwa lata. Do tego czasu jednak miasto przewiduje spore utrudnienia w tym miejscu. – Budowa dwupoziomowego skrzyżowania w miejscu obciążonym znacznym ruchem lokalnym i tranzytowym, będzie wiązała się z wprowadzeniem skomplikowanego układu objazdów, utrudnieniami i tworzeniem się korków – zapowiada Jeremiasz Świerzawski. – Część prac będzie odbywała się „pod ruchem”, ale będzie taki etap, kiedy ruch lokalny w tym miejscu będzie wstrzymany. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że ruch na trasie będzie utrzymany – podkreśla.

Całość prac zostanie podzielona na trzy etapy, w dwóch ruch będzie odbywał się jedną jezdnią. W pierwszym etapie, z ruchu wyłączona zostanie część jezdni w kierunku Katowic. Wówczas, ruch przeniesiony zostanie na jezdnię w kierunku Krakowa. W drugim etapie sytuacja zostanie odwrócona, ruch będzie odbywał się zatem w kierunku Katowic.

Trzeci etap budowy zakłada budowę elementu mostowego z ruchem okrężnym. Wówczas, ruch może zostać całkowicie zamknięty. W tym czasie wyznaczone zostaną objazdy.

Skomentuj przez Facebook

9 KOMENTARZE

      • Z tamtego przejścia podziemnego prawie nikt nie korzysta. Pieniądze wyrzucone w błoto. Ten kto to projektował powinien iść siedzieć za niegospodarność.
        Tak naprawdę przejście podziemne jest potrzebne tam gdzie są światła, dlatego nigdy tych pasów nie zlikwidowano i faktycznie sporo osób tam chodzi nie tylko do Auchan, ale też do ogródków działkowych.

  1. inwestycji rozpoczyna się dużo, a ile kończy?
    W dzielnicy Kazimierz rozbudowa MDK miała być zakończona pół roku temu, „muszelka” w parku Kuronia również cały czas rozkopana.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here