Przystanki komunikacji miejskiej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zostaną przeprojektowane. ZTM chce, aby wszystkie były jednolite.

Jak wskazują przedstawiciele metropolitalnego organizatora transportu, inwentaryzacja infrastruktury jest konieczna, ponieważ ZTM przejął obsługę stanowisk przystankowych aż po trzech poprzednich podmiotach odpowiedzialnych za komunikację miejską w regionie (po KZK GOP, MZK Tychy oraz MZKP Tarnowskie Góry – przyp. red.). Każdy z nich miał inne standardy w zakresie infrastruktury przystankowej – od składowych przystanków, przez wygląd ich poszczególnych elementów, po dostępne możliwości w zakresie komunikacji z pasażerem.

– Naszym celem jest najpierw zewidencjonowanie, a następnie unifikacja infrastruktury przystankowej. Przychodząc na przystanek, każdy będzie wiedział, czego się spodziewać i gdzie szukać informacji. Nowe przystanki stanowią także ważny element budowania rozpoznawalności ZTM – podkreśla Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM.

Wykorzystają aplikację

ZTM zaprosił do badania doktorantów i studentów z Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej z kierunku transport ze specjalności inżynieria ruchu. Uczelnia wesprze organizatora komunikacji miejskiej w zakresie bardzo szczegółowej inwentaryzacji infrastruktury przystankowej. Dla przyspieszenia i zwiększenia efektywności działań studenci wykorzystują specjalną aplikację mobilną.

– Dzięki niej możliwe jest nie tylko sprawne zebranie w jednym miejscu wszystkich danych, uzupełnienie informacji o dokumentację zdjęciową, ale również, bezpośrednio po zakończeniu prac przy danym stanowisku, zapisanie danych w systemie oraz naniesienie przystanków na mapę – mówi Michał Kuliński z Wydziału Infrastruktury Komunikacyjnej.

Celem ZTM jest także opracowanie systemu identyfikacji wizualnej infrastruktury przystankowej i automatów biletowych. – Zewnętrzny podmiot przeprowadzi analizę całego obszaru ZTM w zakresie rodzajów słupków przystankowych, wiat, elementów informacji wizualnej w pojazdach, automatów biletowych, graficznych form prezentacji rozkładów jazdy oraz elementów graficznych umieszczanych na przystankach. W dalszej kolejności zbadane zostaną dostępne na rynku graficzne i technologiczne rozwiązania w zakresie infrastruktury przystankowej – tłumaczy Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy ZTM.

Przystanki bez barier

Prace nad nowymi przystankami będą konsultowane m.in. z osobami z niepełnosprawnościami. Do projektu zostały już zaproszone osoby niewidome z fundacji Ważni Ludzie. – To dla nas duże wyróżnienie. Jako fundacja działająca na rzecz upowszechniania wiedzy o funkcjonowaniu osób niewidomych, cieszymy się, że nasz głos będzie brany pod uwagę. W wyniku dotychczasowej współpracy z ZTM wynikły same korzyści. Liczę, że w jej nowej odsłonie ponownie zyska każda ze stron oraz wszyscy pasażerowie – mówi Alicja Witek z fundacji Ważni Ludzie.

Zarząd Transportu Metropolitalnego jest największym organizatorem transportu w kraju. Obsługuje prawie 7000 przystanków na obszarze 2500 km kw.

Skomentuj przez Facebook

4 KOMENTARZE

  1. Więc tak – wiata przeszklona, duża, tak aby większa ilość osób mogła się pod nią schować, długa ławka, a nie jak czasami instaluje się tylko pół ławki, (WAŻNE!)przystanek doświetlony oddzielną latarnią, rozkład jazdy duży, czytelny, umieszczony pod wiatą, każdy wiata podpisana nazwą miasta i nazwą przystanku, na ważnych przystankach tablice elektroniczne z rozkładem jazdy i obowiązkowo monitoring, kosze na śmieci ciężkie, kamienne, zamontowane na stałe do podłoża, jeżeli przystanek jest duży dodatkowa ławka umieszczona obok wiaty. W tylnej ścianie wiaty mapa okolicy z zaznaczonymi przystankami i przebiegiem linii autobusowych/tramwajowych.

    P.S.
    Darujcie sobie wiaty na rowery przy przystankach. Mało kto z nich korzysta.

  2. Rozumiem skąd zasrana kostka brukowa, a już myślałem, że to genialny /kolejny/ pomysł Chęcińskiego, a tu nie: to metropolia dba, bu gdy mokro, czy lód dojście do autobusu było jak najbardziej niebezpieczne i niewygodne, fanki szpilek, ludzie z walichami na kółkach są szczególnie zadowoleni z wyboru pseudo-estetyki nad bezpieczeństwo czy wygodę…
    Kasę jest gdzie wydać, a autobusy jak były bezsensownie skomunikowane tak są.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here