Prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński zaapelował do rządu o przywrócenie odłożonej przez PKP PLK na kolejne lata rozbudowy linii kolejowych w centralnej części woj. śląskiego. Jak ocenił, jeśli projekt nie zostanie zrealizowany, będzie to pierwsza porażka Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Apel w tej sprawie prezydent Arkadiusz Chęciński skierował do premier Beaty Szydło, ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, prezesa PKP SA Krzysztofa Mamińskiego oraz wojewody śląskiego Jarosława Wieczorka. Przesłał go także do parlamentarzystów regionu oraz prezydentów, burmistrzów i wójtów utworzonej 1 lipca metropolii.

Przypomnijmy, że premier Beata Szydło podpisała rozporządzenie Rady Ministrów dot. utworzenia w woj. śląskim Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Związek, który zrzesza 41 gmin i miast Śląska i Zagłębia powstał 1 lipca 2017 roku, a zacznie działać od 1 stycznia 2018 roku.

Zgodnie z założeniami ustawy o związku metropolitalnym w woj. śląskim, metropolia ma wykonywać zadania publiczne w zakresie m.in. planowania, koordynacji, integracji i rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Jednym z głównych postulatów samorządowców jest stworzenie kolei metropolitalnej.

Okrojona inwestycja

Kolej metropolitalna miała być częścią projektu pod nazwą „Prace na linii kolejowej E 65 na odcinku Będzin-Katowice-Tychy-Czechowice Dziedzice-Zebrzydowice”. PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały jednak, że w obecnej perspektywie finansowej 2014-2020 zrealizuje jedynie prace poza konurbacją katowicką (za 2, a nie za 4 mld zł). Odcinek Będzin-Katowice-Tychy miałby być przebudowane w kolejnych latach.

Mówmy jednym głosem

To nie spodobało się prezydentowi Sosnowca, Arkadiuszowi Chęcińskiemu, który decyzję władz PKP PLK nazwał „druzgocącą – szczególnie w kontekście podstawowego zadania, jakie ma przed sobą Górnośląsko -Zagłębiowska Metropolia, a więc usprawnienia komunikacji”.

Prezydent Sosnowca chce powalczyć o realizację inwestycji w całości, w zaplanowanym wcześniej terminie. Wystosował w tej sprawie pisma do najważniejszych osób w państwie oraz samorządowców tworzących metropolię.

– W imieniu mieszkańców zwracam się do wszystkich, którym leży na sercu dobro komunikacji publicznej o podjęcie działań, których efektem będzie przywrócenie funduszy potrzebnych na inwestycję. To priorytet dla utworzonej 1 lipca 2017 roku Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Dlatego apeluję, niezależnie od opcji politycznej i proszę o upomnienie się o metropolię. To szansa, by transport funkcjonował na wysokim poziomie – napisał Arkadiusz Chęciński.

Arkadiusz Chęciński przypomniał, że najważniejszą obecnie drogą łączącą miasta Zagłębia i Śląska jest trzypasmowa trasa S86 – automatycznie korkująca się wobec kolizji czy awarii. Każdy z włodarzy miast regionu zmaga się też z problemem zbyt dużej liczby samochodów, które mieszkańcy wybierają jako środek transportu, kosztem komunikacji publicznej.

Pierwsza porażka metropolii?

Zdaniem prezydenta stolicy Zagłębia Dąbrowskiego, jeżeli inwestycja nie dojdzie do skutku, to będzie to pierwsza porażka Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– Deklarowana przez rząd kwota 280 mln zł na rozwój komunikacji, którą GZM ma otrzymać, jest tylko kroplą przy odebraniu 2 mln na budowę kolei metropolitalnej. Nie pozwólmy, aby nasza metropolia już na starcie została z tyłu – apeluje Arkadiusz Chęciński.