Mieszkańcy Zagórza czekali na to od ponad 30 lat. W sosnowieckim magistracie podpisano umowę na budowę nowej linii tramwajowej w tej części miasta. Za niespełna trzy lata po nowym torze mają kursować tramwaje.

Wyłonienie wykonawcy tej długo wyczekiwanej przez mieszkańców inwestycji nie było takie proste. Pierwszy przetarg został unieważniony, gdyż wpłynęła tylko jedna oferta, o ponad 20 mln zł przewyższająca założony budżet. W powtórzonym przetargu pojawiły się odwołania i sprawę rozstrzygała Krajowa Izba Odwoławcza.

Ostatecznie wykonawcą zadania wybrane zostało konsorcjum firm: Eurovia Polska z Bielan Wrocławskich, KZN Rail z Krakowa i Nowak Mosty z Dąbrowy Górniczej, a cała procedura uzyskała pozytywną opinię Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Podpisanie umowy na budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec
Podpisanie umowy na budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Linia na Zagórze

Trasa na Zagórze była ostatnią budową nowej linii tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej, oddaną do użytku 28 października 1982 roku. Zakończona jest dość niefortunnie pętlą przed ul. Braci Mieroszewskich, przez co tramwaj nie obsługuje dużej części osiedla.

– Ówczesne plany zakładały kontynuację inwestycji, jednak – z różnych względów, głównie finansowych – nigdy nie zostały zrealizowane. Gdy na początku XXI wieku pojawiła się szansa sięgnięcia po unijne środki na modernizację istniejących torowisk i rozbudowę infrastruktury, od razu zrodził się plan, by w końcu doprowadzić tamtą inwestycję do końca – powiedział Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.

W pierwszej perspektywie unijnej priorytetem tramwajowej spółki i władz miasta były zadania modernizacyjne istniejących torowisk, w tym torowiska wzdłuż ul. 3 Maja do pętli Zagórze, dlatego budowę nowego odcinka w Zagórzu przewidziano na drugą perspektywę.

Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec
Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Długo czekali na nową linię

– Czekaliśmy na tę inwestycję od lat. Zabiegaliśmy o realizację tego zadania i cieszymy się, że nasza praca przyniosła efekt. To naprawdę ważne wydarzenie bo wpisuje się w strategię przyszłych zmian w komunikacji publicznej na terenie Sosnowca. Pozostaje życzyć powodzenia i czekać na efekty ich pracy – powiedział Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Wykonawcy deklarują pełne zaangażowanie. – Skład naszego konsorcjum został tak precyzyjnie dobrany, właśnie po to, by poradzić sobie z wszystkimi aspektami tej złożonej inwestycji. Eurovia jako lider odpowiadać będzie w szczególności za infrastrukturę układu drogowego, KZN Rail zajmie się przede wszystkim układem torowym, natomiast Nowak Mosty odpowiadać będzie za obiekty inżynieryjne na trasie – mówi Krzysztof Szczepanik, dyrektor oddziału Silesia Eurovia Polska.

Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec
Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Najpierw projekt, później prace

W pierwszej kolejności wykonawca musi dokonać optymalizacji istniejącego projektu budowlanego oraz wykonać inne projekty przewidziane w umowie, a także uzyskać wszelkie niezbędne decyzje administracyjne.

Dlatego nie należy się spodziewać, że za kilka tygodni rozpoczną się roboty budowlane. Ten pierwszy etap, projektowy, może potrwać nawet 12 miesięcy, choć pewne etapy projektowania zapewne zakończą się wcześniej i część prac już wówczas ruszy. Wszystkie założenia przedstawione zostaną przez wykonawcę w harmonogramie realizacji inwestycji, który musi opracować i przedstawić nam w pierwszej kolejności – wyjaśnił prezes Bolesław Knapik.

Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie od dotychczasowej pętli tramwajowej poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich (tunelem pod jezdnią), przez nieużytki do al. Wolności, przez ul. ks. Blachnickiego i dalej wzdłuż ul. Białostockiej, al. Paderewskiego i ul. Marszałka Rydza Śmigłego do ronda Jana Pawła II, gdzie planowane jest zakończenie trasy pętlą tramwajową.

Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec
Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Powstanie centrum przesiadkowe

Co ważne, w ramach budowy wiaduktu nad torami tramwajowymi na ul. Braci Mieroszewskich powstanie centrum przesiadkowe z przystankami tramwajowymi zlokalizowanymi pod wiaduktem i autobusowymi na wiadukcie. Połączy je klatka schodowa oraz windy. Na drugim końcu nowego odcinka przebudowane zostanie rondo, mieszcząc w środku pętlę tramwajową, a przystanki – końcowy i dwa początkowe – z torem odstawczym i punktem dyspozytorskim usytuowane zostaną w pasie dzielącym jezdnie ul. Marszałka Rydza Śmigłego.

Budowa nowej linii tramwajowej ma kosztować 88,6 mln zł netto, a na wykonanie prac konsorcjanci mają 33 miesiące licząc od dnia podpisania umowy.

Skomentuj przez Facebook

19 KOMENTARZE

  1. Ja bym pociągnął linię przystanek dalej i pętlę zrobił przy Nowym Ludowym – na miejscu po szpitalu gruźliczym! Ale jest GIT!
    Pytanko do PKM i tramwajek śliskich: dlaczego ograniczacie taśmami dostęp do kabin skoro chyba wszystkie „szoferki” są wydzielone i stykło by zaklejenie otworów do sprzedaży biletów? Dlaczego w 105-tkach nie puścić wszystkich siedzeń, skoro są pojedyncze? Pozaklejać tylko te w tych francach wiedeńskich zdwojone siedzenia.

  2. Tylko po co się promuje chęciński jak jego nie interesują takie konkretne inwestycje tylko głupawe takie jak drugi stadion.

    • Promuje? Prezydentem jest i podpisał umowę. Jakbyś nie wiedział to w swoim programie wyborczym miał budowę zaglebiowskiego parku sportowego i realizuje obietnice po wygranej w wyborach samorzadowych.
      PS. Nie głosowałem na niego

  3. Zagłębiowski park sportowy czy ten kawałek linii nowej tramwajowej. Wreszcie coś się buduje co widać, a nie tylko lifting, odrestaurowanie i zalepianie dziur. Ludzie i tak będą narzekać, bo z tego nie będą chcieli /mogli skorzystać. Jeszcze jak wyborcy lewicy to już mega hipokryzja/amnezja.

  4. Pan Prezydent Chęciński w ogóle nie grzeszy dobrym gustem. Albo jeansy, albo marynara w kratę.
    Trochę brak szacunku.
    Gdy ktoś ciągle kręci lody, dżinsy nie wychodzą z mody.

    • Miejmy nadzieję, że torowisko będzie zielone. Obserwuję jak teraz remontują tory w Dąbrowie i Będzinie, wszędzie sypią kruszywo na tory, bo tak pewnie jest taniej, a przecież można było torowiska zamienić w trawniki jak jest na Środuli. Dużo estetyczniej to wygląda.

      • No na Pogoni od Tomasza ku Będziniowi 😉 też posypali kamcorami
        A tu niby na Czerwonego Zagłębia mają siać trawę na tych betonach, pod czerwonym asfaltem? W upały chyba codziennie trza by podlewac?

  5. Kto mi wyjaśni, jak będzie wyglądać to centrum przesiadkowe które ma powstać w tunelu pod Mieroszewskich? Rozumiem, że będzie tunel oraz schody/windy na górę. W tunelu będzie przystanek tramwajowy, natomiast u góry zamierzają zrobić przystanek autobusowy? Przecież przystanek autobusowy jest na Mecu, dosłownie kilka kroków wcześniej, kolejny jest na Zagórze Centrum, również niezbyt daleko i teraz między nimi ma być jeszcze jeden przystanek? Autobus ma się zatrzymywać co 100 metrów? To chyba takie niezbyt rozsądne rozwiązanie.

  6. Kto z komentujących potrafi podać w jakiej kwocie projekt współfinansuje Gmina Sosnowiec? Jeżeli jest to kejny projekt realizowany z pożyczek wobec tego ile przyszłych pokoleń będzie go spłacać?

  7. nie znam nikogo kto by na to czekał…tak się przewala publiczne pieniądze na głupoty…100 x bardziej przydatne byłoby pociągnięcie nitki do ul. 11 listopada a nierobie rondka tramwajowego wokoło osiedla…bareja wrócił

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here