Mieszkańcy Zagórza czekali na to od ponad 30 lat. W sosnowieckim magistracie podpisano umowę na budowę nowej linii tramwajowej w tej części miasta. Za niespełna trzy lata po nowym torze mają kursować tramwaje.

Wyłonienie wykonawcy tej długo wyczekiwanej przez mieszkańców inwestycji nie było takie proste. Pierwszy przetarg został unieważniony, gdyż wpłynęła tylko jedna oferta, o ponad 20 mln zł przewyższająca założony budżet. W powtórzonym przetargu pojawiły się odwołania i sprawę rozstrzygała Krajowa Izba Odwoławcza.

Ostatecznie wykonawcą zadania wybrane zostało konsorcjum firm: Eurovia Polska z Bielan Wrocławskich, KZN Rail z Krakowa i Nowak Mosty z Dąbrowy Górniczej, a cała procedura uzyskała pozytywną opinię Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Podpisanie umowy na budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec
Podpisanie umowy na budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Linia na Zagórze

Trasa na Zagórze była ostatnią budową nowej linii tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej, oddaną do użytku 28 października 1982 roku. Zakończona jest dość niefortunnie pętlą przed ul. Braci Mieroszewskich, przez co tramwaj nie obsługuje dużej części osiedla.

– Ówczesne plany zakładały kontynuację inwestycji, jednak – z różnych względów, głównie finansowych – nigdy nie zostały zrealizowane. Gdy na początku XXI wieku pojawiła się szansa sięgnięcia po unijne środki na modernizację istniejących torowisk i rozbudowę infrastruktury, od razu zrodził się plan, by w końcu doprowadzić tamtą inwestycję do końca – powiedział Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.

W pierwszej perspektywie unijnej priorytetem tramwajowej spółki i władz miasta były zadania modernizacyjne istniejących torowisk, w tym torowiska wzdłuż ul. 3 Maja do pętli Zagórze, dlatego budowę nowego odcinka w Zagórzu przewidziano na drugą perspektywę.

Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec
Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Długo czekali na nową linię

– Czekaliśmy na tę inwestycję od lat. Zabiegaliśmy o realizację tego zadania i cieszymy się, że nasza praca przyniosła efekt. To naprawdę ważne wydarzenie bo wpisuje się w strategię przyszłych zmian w komunikacji publicznej na terenie Sosnowca. Pozostaje życzyć powodzenia i czekać na efekty ich pracy – powiedział Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Wykonawcy deklarują pełne zaangażowanie. – Skład naszego konsorcjum został tak precyzyjnie dobrany, właśnie po to, by poradzić sobie z wszystkimi aspektami tej złożonej inwestycji. Eurovia jako lider odpowiadać będzie w szczególności za infrastrukturę układu drogowego, KZN Rail zajmie się przede wszystkim układem torowym, natomiast Nowak Mosty odpowiadać będzie za obiekty inżynieryjne na trasie – mówi Krzysztof Szczepanik, dyrektor oddziału Silesia Eurovia Polska.

Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec
Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Najpierw projekt, później prace

W pierwszej kolejności wykonawca musi dokonać optymalizacji istniejącego projektu budowlanego oraz wykonać inne projekty przewidziane w umowie, a także uzyskać wszelkie niezbędne decyzje administracyjne.

Dlatego nie należy się spodziewać, że za kilka tygodni rozpoczną się roboty budowlane. Ten pierwszy etap, projektowy, może potrwać nawet 12 miesięcy, choć pewne etapy projektowania zapewne zakończą się wcześniej i część prac już wówczas ruszy. Wszystkie założenia przedstawione zostaną przez wykonawcę w harmonogramie realizacji inwestycji, który musi opracować i przedstawić nam w pierwszej kolejności – wyjaśnił prezes Bolesław Knapik.

Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie od dotychczasowej pętli tramwajowej poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich (tunelem pod jezdnią), przez nieużytki do al. Wolności, przez ul. ks. Blachnickiego i dalej wzdłuż ul. Białostockiej, al. Paderewskiego i ul. Marszałka Rydza Śmigłego do ronda Jana Pawła II, gdzie planowane jest zakończenie trasy pętlą tramwajową.

Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu - fot. UM Sosnowiec
Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu – fot. UM Sosnowiec

Powstanie centrum przesiadkowe

Co ważne, w ramach budowy wiaduktu nad torami tramwajowymi na ul. Braci Mieroszewskich powstanie centrum przesiadkowe z przystankami tramwajowymi zlokalizowanymi pod wiaduktem i autobusowymi na wiadukcie. Połączy je klatka schodowa oraz windy. Na drugim końcu nowego odcinka przebudowane zostanie rondo, mieszcząc w środku pętlę tramwajową, a przystanki – końcowy i dwa początkowe – z torem odstawczym i punktem dyspozytorskim usytuowane zostaną w pasie dzielącym jezdnie ul. Marszałka Rydza Śmigłego.

Budowa nowej linii tramwajowej ma kosztować 88,6 mln zł netto, a na wykonanie prac konsorcjanci mają 33 miesiące licząc od dnia podpisania umowy.