Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oficjalnie poinformowała o podpisaniu umowy na zaprojektowanie i wybudowanie pierwszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia. Inwestycja powstanie w 34 miesiące i znacząco zmniejszy problemy na DK 78.

Setki tirów tygodniowo, koleiny w jezdni, niebezpieczeństwo na drodze, a w dodatku korki i duszące spaliny. Tak wciąż wygląda rzeczywistość na Drodze Krajowej nr 78, która biegnie przez miejscowości: Siewierz, Poręba i Zawiercie.

Problemy rozwiązać może obwodnica. Dotychczas, pomimo wielu prób, nie udało się je wybudować. Wkrótce ma się to zmienić. – Umowa na zaprojektowanie i wybudowanie pierwszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia została podpisana – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Obwodnica powstanie w 34 miesiące

Chodzi o mający powstać w dwóch etapach odcinek obwodnicy o długości 16,664 km, w ciągu DK 78 biegnący przez Siewierz, Porębę, aż do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów. – To ważna chwila dla Zawiercia. Czekaliśmy na to od 30 lat i nie wszyscy wierzyli, że to może się udać – mówi Łukasz Konarski, prezydent Zawiercia. – To efekt współpracy rządu i samorządu – podkreślił.

Jak informują przedstawiciele GDDKiA, wykonawca będzie miał 34 miesiące na realizację inwestycji. Każdy z dwóch etapów – projektowania i realizacji – powinien trwać nie dużej niż 17 miesięcy.

Cała inwestycja planowana jest do realizacji w systemie „Projektuj i buduj” w latach 2019-2023. Zgodnie z podpisaną właśnie umową, zrealizuje ją konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. oraz Mirbud S.A. za kwotę 414 708 742,10 zł (brutto).

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała już także biuro projektowe dla zaprojektowania II odcinka obwodnicy. Jako najkorzystniejszą wybrano ofertę złożoną przez: Multiconsult Polska sp. z o. o. z Warszawy, która zaoferowała wykonanie projektu za 2 939 700,00 zł (brutto).

Zmiany dla kierowców

Dwujezdniowe obwodnice Zawiercia oraz Poręby w ciągu drogi krajowej nr 78 połączą się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza. Całość podzielona została na dwa zadania. Pierwsze, Siewierz–Poręba–Zawiercie (Kromołów), będzie mieć 16,7 km długości. W ramach tego fragmentu powstać mają m.in. dwa węzły: „Kuźnica” i „Kromołów” oraz siedem wiaduktów i cztery mosty.

Drugie zadanie, w Zawierciu (Kromołów–Żerkowice), będzie mieć 7,6 km długości, a na trasie powstaną m.in. cztery wiadukty. W trosce o mieszkańców zaplanowano również ekrany dźwiękochłonne, ciągi pieszo-rowerowe oraz chodniki.

Co da budowa obwodnicy?

GDDKiA podkreśla, że obwodnica umożliwi ominięcie śródmieści, zapewni zatem poprawę warunków życia mieszkańców. – W szczególności zredukuje uciążliwości powodowane ruchem samochodowym – głównie pojazdów ciężarowych – podkreślają przedstawiciele GDDKiA.

Inwestycja w znaczący sposób wpłynie zatem na poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wyeliminuje potencjalne zdarzenia drogowe, których przyczyną było wymuszanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach z ruchem lokalnym.

Co ciekawe, dzięki nowemu przebiegowi przejazd całym odcinkiem obwodnicy zostanie skrócony do około 16 minut, omijając 58 skrzyżowań na istniejącym przebiegu DK78.

Skomentuj przez Facebook

2 KOMENTARZE

    • Od kiedy firma z Warszawy robi projekt na drugim końcu kraju. Też się nad tym zastanawiam, jak czytam że na projekt mają 17 miesięcy to może i Chruszczobród będzie na tej trasie 😉

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here