W Dąbrowie Górniczej rozstrzygnięto przetargi na wykonawcę projektów przebudowy rejonów dworców w centrum i Gołonogu, dróg rowerowych, a także linii tramwajowej biegnącej od granicy z Będzina do ronda Budowniczych Huty Katowice. Umowy już zostały podpisane.

Przetargi, które miasto ogłosiło w październiku ubiegłego roku, rozstrzygnięto w styczniu. Zarówno centra przesiadkowe przy dąbrowskich dworcach, jak i drogi rowerowe, a także linię tramwajową zaprojektują Mosty Katowice.

„Od dzisiaj projektanci mają 270 dni na opracowanie dokumentacji do jednej z najważniejszych inwestycji w naszym mieście – zaprojektowania centrów przesiadkowych i zupełnie nowych układów komunikacyjnych wokół dworców w centrum Dąbrowy Górniczej i w Gołonogu, w tym likwidację przejazdów kolejowych i zastąpienie ich tunelami. Konsekwentnie realizujemy plan, w którym chcemy zwiększyć rolę transportu publicznego. To również bardzo ważne dla projektu Fabryka Pełna Życia i centrum naszego miasta” – o wynikach postępowań prowadzonych wspólnie z Tramwajami Śląskimi i PKP PLK poinformował Marcin Bazylak, zastępca prezydenta miasta.

Warto przypomnieć, że w centrum miasto planuje stworzenie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego złożonego z przystanków autobusowych, parkingów Park&Ride oraz parkingów i wypożyczalni rowerów. Dodatkowo powstanie zupełnie nowy węzeł drogowy umożliwiający podjechanie bezpośrednio pod budynek dworca oraz komunikujący go z rewitalizowanymi terenami dawnej fabryki maszyn DEFUM (projekt Fabryka Pełna Życia). Zaprojektowane zostaną także tunele drogowe łączące przedzielone dziś torami części miasta.

– Z kolei inwestycja projektowana wspólnie z Tramwajami Śląskimi, poza generalną przebudową linii tramwajowej biegnącej przez miasto, zakłada również stworzenie głównej miejskiej arterii rowerowej, 3 zintegrowanych przystanków autobusowo-tramwajowych oraz przebudowę przynajmniej 2 skrzyżowań – informuje dąbrowski magistrat.

Jak twierdzą dąbrowscy decydenci realizacja „tramwajowego” projektu pozwoli wyeliminować trwający od 40 lat wyścig tramwaju z autobusem i uczynić z tramwaju główny środek komunikacji publicznej w śródmieściu Dąbrowy Górniczej.

– Mało kto zdaje sobie sprawę, że w samym tylko śródmieściu ponad 77 tysięcy mieszkańców miasta do najbliższego przystanku komunikacji publicznej ma nie więcej niż 400 metrów. Ta liczba to niemal 65 procent wszystkich mieszkańców Dąbrowy Górniczej – podsumowuje Marcin Bazylak.

Efekty prac projektantów z firmy Mosty Katowice poznamy jesienią. Dzięki temu jeszcze w tym roku Dąbrowa Górnicza będzie mogło sięgnąć po środki unijne, które ma zagwarantowane w ramach projektu „Zielonej mobilności”. Same prace w terenie powinny zostać zrealizowane pomiędzy 2019 a 2021 rokiem, przynajmniej takie są założenia.

Jaka powinna być skrócona nazwa metropolii?

View Results

Ładowanie ... Ładowanie ...