Oszustwa „na wnuczka” i „na policjanta” to w ostatnim czasie prawdziwa plaga, ustrzec przed nimi może jedynie właściwa postawa pokrzywdzonych.

Jak nie stać się ofiarą oszustów? Po pierwsze, należy zachować ostrożność! Jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nigdy nie podejmujmy pochopnych decyzji. W takim przypadku nie należy nikogo telefonicznie informować o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na komcie.

Następnie, należy zadzwonić do kogoś z rodziny, zapytać o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. – Pamiętajmy, że nikt nie będzie miał nam za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów – podkreślają policjanci.

Po drugie, warto zapamiętać, że policja nigdy nie informuje o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie. Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie. Gdy ktoś podaje się za policjanta, należy od razu się rozłączyć.

– Nie bądź obojętny i ostrzeż swoich krewnych przed oszustami. Powiedz swoim rodzicom, babci i dziadkowi, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Przekaż im jak mają się zachować, kiedy ktoś zadzwoni do nich z „pilną” prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy – ostrzega policja.

Dodatkowo, policja wraz z prezesem UOKIK, prezesami ZUS i KRUS podjęła wspólne działania w celu przeprowadzenia kampanii społecznej pod hasłem „Seniorze, nie daj się oszukać”. Kampania ma na celu popularyzować wiedzę konsumencką wśród seniorów i ostrzegać ich przed nieuczciwymi praktykami niektórych przedsiębiorców.

Zgodnie z akcją policjanci zajmujący się profilaktyką oraz dzielnicowi będą uczyć seniorów jak nie dać się oszukać przez nieuczciwych przedsiębiorców. Policjanci będą przestrzegać przed tymi przedsiębiorcami, którzy zapraszają na pokazy, podczas których przy okazji bezpłatnych badań i pokazów, kusząc prezentami nakłaniają do zakupu oferowanych przez nich produktów.

Będą także przestrzegać przed sprzedawcami wchodzącymi na rynek mediów, najczęściej proponujących niższe rachunki za prąd, gaz lub telefon, którzy nieuczciwie sugerują, że są dotychczasowymi sprzedawcami tych usług, a podstępnie zawierane przez nich umowy mogą powodować dotkliwe straty finansowe.