Trwają prace związane z powstaniem kolei metropolitalnej, która ma stać się koleją przyszłości. Jednym z pomysłów jest budowa autonomicznej kolejki jednoszynowej tzw. monorail. Nowatorski projekt zaprezentowała firma Bombardier.

Koncepcja Kolei Metropolitalnej odpowiada na najważniejsze pytanie: w jaki sposób transport szynowy powinien rozwijać się w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Eksperci z Politechniki Śląskiej założyli, że w przyszłości mieszkańcy GZM-u będą podróżować nie tylko klasyczną koleją, ale również lekką koleją miejską czy monorailem.

I to właśnie w oparciu o ten pomysł firma Bombardier opracowała projekt kolei wiszącej, którą, być może, już wkrótce będą poruszać się mieszkańcy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– Propozycją Bombardiera jest metro naziemne na estakadzie. Spełnia wymogi ekologii, jest ciche, bo porusza się na gumowych kołach, przewiezie porównywalną liczbę pasażerów do metra. Nie wymaga długiego czasu budowy, nie nastręcza tym samym problemów mieszkańcom, nie powoduje kolizji z istniejącym transportem autobusowym i tramwajowym – tłumaczy Sławomir Nalewajko, prezes firmy Bombardier Transportation Polska.

Według zaprezentowanego projektu, autonomiczna kolejka jednoszynowa tzw. monorail w Sosnowcu poruszałaby się równolegle do linii kolejowej, natomiast w centrum Katowic nad linią tramwajową. Te dwie linie łączyłyby się w Czeladzi, a dalej biegłyby przez Wojkowice, aż do lotniska Pyrzowice, pod sam terminal. Dzięki takiemu rozwiązaniu monorail pełniłby funkcję naziemnego metra.

Władze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przekonują, że rozwój transportu na terenie metropolii to jeden z kluczowych elementów, które należy poprawić. Kolej metropolitalna ma pokazać możliwości regionu oraz usprawnić komunikację.

– Obecnie jesteśmy na etapie tworzenia opisu przedmiotu zamówienia do zlecenia studium wykonalności nowego projektu. Jednym z jego wariantów jest budowa metra naziemnego lub kolei typu monorail. Chcemy zbadać, który z wariantów kolei metropolitalnej jest najbardziej optymalny i możliwy do realizacji – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Monorail jest jednym z pomysłów na usprawnienie komunikacji w aglomeracji górnośląskiej. Ponadto, przedstawiciele GZM chcą rozwijać dotychczasową kolej miejską, poprzez budowę nowych torów i przystanków, a także zwiększając tabor.

Skomentuj przez Facebook

7 KOMENTARZE

  1. Haha…i kasa w błoto na kolejne papiery o głupocie…kolej na estakadzie…a ponad 10 lat trwa historia koleji do Pyrzowic (cześć po istniejącym torze)…. panowie z metropolii wam to kury szczać prowadzać zostało

  2. I tak im to nie wyjdzie. Nie ma kasy na zwykłą kolej, a co dopiero na jakiś monorail. Najgorsze jest jednak to, że zawracają głowę jakimiś pierdołami, poświęcają czas, obmyślają projekty, zamiast działać w terenie i rozbudowywać to co już jest.

    • Człowieku… Przecież oni tego nie robią za darmo! Jakoś kasę trzeba utopić!

      (…) . Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie, mówimy, to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji – który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu, i co się wtedy zrobi?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here