Budowana w pierwszych latach życia dziecka więź między nim a rodzicem stanowi fundament późniejszego społecznego i emocjonalnego rozwoju dziecka. W Polsce z tworzeniem takiej więzi jest jednak problem. Ma w tym pomóc kampania społeczna „Wielka Moc”, która ruszyła w Czeladzi.

W Czeladzi ruszyła kampania społeczna „Wielka Moc”, która ma promować budowanie relacji rodzic-dziecko.

– Chcemy zwrócić uwagę na to, iż bycie rodzicem to trudny proces, ale jest wiele dróg, które mogą służyć poprawie jakości relacji rodzic-dziecko i wspieraniu rozwoju malucha. Rodzicielstwa co prawda nie można się nauczyć, ale możemy sprawić, żeby było ono bardziej świadome i mądre – wyjaśnia Zbigniew Szaleniec, burmistrz Czeladzi.

Głównymi odbiorcami kampanii są rodzice małych dzieci. Akcja ma jednak trafić też m.in. do opiekunów dzieci czy przyszłych rodziców. Jak powiedział koordynator kampanii Adrian Drdzeń, bezpieczna więź rodzic-dziecko to relacja dwustronna, która ma wpływ na dalsze losy dziecka.

– Wczesne bezpieczne doświadczenia więzi mają wpływ na późniejszy społeczny i emocjonalny rozwój dziecka poprzez oddziaływanie na rozwój mózgu, sposób reagowania na doświadczane emocje, oczekiwania i sposób reagowania w bliskich relacjach – powiedział.

Autorzy kampanii zdecydowali się na atrakcyjną formę przekazu, dlatego innowacyjnym elementem akcji jest film „Wielka Moc”. Jest to pierwsza w Polsce animowana produkcja opowiadająca o roli więzi w wychowaniu dzieci. W kilkuminutowym filmie widzowie odkrywają trzy alternatywne wersje historii małego chłopca, który doświadcza w trudnej sytuacji różnych reakcji ze strony opiekunów.

W filmie, który przygotowany jest w dwóch wersjach językowych (polskiej i angielskiej), poznajemy Roberta, jego rodziców i tajemnicze drzewo.

– Widzowie mogą w filmie odnaleźć przestrzeń, by porównać własne doświadczenia z historią Roberta i jego rodziców. Konstrukcja filmu, spokojna narracja, efekty dźwiękowe i wysoka jakość animacji zachęcają do refleksji i niejako między wierszami dostarczają wiedzy, która może być pomocna obecnym i przyszłym rodzicom w pogłębieniu bliskości z dzieckiem i odnalezieniu własnej rodzicielskiej „Wielkiej Mocy” – mówi Adrian Drdzeń, koordynator kampanii.

Kampania organizowana jest przez Stowarzyszenie Moc Wsparcia we współpracy z miastem Czeladź, w ramach dofinansowania ze środków Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Potrwa do końca roku.