Czwartek, 26 kwietnia – tę datę rodzina i znajomi 10-letniego Pawełka z Będzina zapamiętają do końca życia. Właśnie tego dnia, na przejściu dla pieszych, chłopiec został potrącony. Kilka dni później umarł. Po tej tragedii mieszkańcy Będzina głośno protestują.

Nigdy już nie przytuli się do rodziców, nigdy nie pójdzie do szkoły, nigdy też nie dorośnie. Wszystko skończyło się 2 maja, kiedy 10-letni Pawełek z Będzina umarł w wyniku obrażeń, jakich doznał w czasie wypadku. Kilka dni wcześniej, dokładnie 26 kwietnia, na przejściu dla pieszych przy alei Kołłątaja potrącił go samochód.

Ta tragedia wstrząsnęła mieszkańcami Będzina, którzy w poniedziałek, 14 maja zorganizowali pikietę na feralnym przejściu. Przez około godziny, ponad 100 protestujących, krążąc po pasach, blokowało ruch. Wszystko po to, by Zarządu Dróg Wojewódzkich podjął jakieś działania poprawiające bezpieczeństwo w tym miejscu, a kierowcy z kolei byli bardziej ostrożni i szanowali pieszych.

– Od 2002 roku, czyli od czasu kiedy zostałam radną, piszę do zarządcy drogi w sprawie tego przejścia na al. Kołłątaja. Ale to jak grochem o ścianę, a niestety na tym przejściu doszło już do niejednego wypadku. Mieszkańcy mają już dosyć, a ich cierpliwość się skończyła – stąd ta pikieta. Żądamy poprawy bezpieczeństwa pieszych i zmotoryzowanych w tym miejscu, m.in.: poprzez ograniczenie prędkości do 50 km/h, wykonanie ronda z sygnalizacją świetlną i zamontowanie fotoradarów. Oczekujemy, że Zarząd Dróg Wojewódzkich w końcu coś z tym zrobi – mówi radna Katarzyna Maciejewska, jedna z organizatorek pikiety.

Znałem Pawełka, znam jego rodzinę. To niewyobrażalna tragedia, której może udałoby się uniknąć, gdyby głosy mieszkańców zostały wysłuchane. Niestety, od lat nie poczyniono żadnych kroków, żeby było w tym miejscu bezpieczniej. Dlatego postanowiliśmy zorganizować tę pikietę. Trzeba tępić bezmyślność kierowców i bezczynność zarządcy drogi. Ile jeszcze osób ma tu zginąć, żeby w końcu zauważono problem – mówi Robert Kozłowski, uczestnik pikiety.

W pikiecie wziął także udział radny Jarosław Burzawa, który podkreślił, że mieszkańcy od lat oczekują poprawy bezpieczeństwa w tym miejscu.

Według policyjnych statystyk na wspomnianym przejściu, w ciągu 5 ostatnich lat, doszło do dwóch wypadków, w których jedna osoba zginęła, a dwie zostały ranne. Miało tu miejsce także 37 kolizji.

Mieszkańcy Będzina zablokowali ulicę po tragicznym w skutkach wypadku na al. Kołataja - fot. archiwum prywatne
Mieszkańcy Będzina zablokowali ulicę po tragicznym w skutkach wypadku na al. Kołataja – fot. Anita Leśniak/Facebook

Mieszkańcy w obawie o swoje bezpieczeństwo napisali petycję do marszałka województwa, w której podkreślili, że często w rejonie tego przejścia kierowcy przekraczają dozwoloną prędkość (70 km/h) i lekceważą stojących na przejściu pieszych. Po raz kolejny poprosili także o interwencję w sprawie.

Pod koniec kwietnia na przejściu dla pieszych, gdzie doszło do dramatycznego w skutkach wypadku odbyła się wizja lokalna, po której Zarząd Dróg Wojewódzkich zobowiązał się zrobić projekt poprawy bezpieczeństwa.

– W związku z ostatnim wypadkiem wydział komunikacji zleci Zarządowi Dróg Wojewódzkich opracowanie projektu organizacji ruchu, w którym należy przeanalizować i rozważyć w szczególności: wprowadzenie obustronnego ograniczenia prędkości do 50 km/h od skrzyżowania z ul. Stawową do skrzyżowania z ul. Koszelew, ograniczenie w rejonie przejścia dla pieszych liczby przejezdnych pasów ruchu z obecnie istniejących trzech do dwóch w każdym kierunku, a także poprawę postrzegania przejścia dla pieszych przez kierowców poprzez zastosowanie znaków oznaczających przejście dla pieszych na tle folii pryzmatycznej odblaskowo-fluorescencyjnej żółto-zielonej lub pomarańczowej – mówi Maciej Gramatyka, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach.

Ponadto ma zostać także zlecone przeprowadzenie analizy zasadności budowy sygnalizacji świetlnej dla pieszych w rejonie skrzyżowania. Jak poinformował nas rzecznik, wspomniane propozycje, mają zostać przekazane do komendanta wojewódzkiego policji z prośbą o zaopiniowanie i ewentualne przedstawienie dodatkowych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu w tym rejonie.