W przyszłym roku na mieszkańców czekają zmiany związane z organizacją komunikacji miejskiej w obrębie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Już w przyszłym roku mają być poczynione działania, których celem będzie stworzenie następcy KZK GOP. Obowiązki organizatora publicznego transportu zbiorowego na terenie metropolii miałby przejąć metropolitalny zarząd komunikacji (nieoficjalna nazwa).

Metropolitalna jednostka będzie odpowiadać za komunikację autobusową, tramwajową oraz kolejową. Nowa jednostka budżetowa będzie miała rok, aby na nowo zorganizować komunikację miejską w górnośląskiej metropolii i przejąć zadania od KZK GOP. Przez rok będzie funkcjonować równolegle z KZK GOP.

Zgodnie z planem, KZK GOP przestanie istnieć 1 stycznia 2019 roku. Nowa struktura ma być dużo bardziej elastyczna i wychodzić naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców poruszających się po terenie metropolii.

– Likwidacja KZK GOP-u to było moje marzenie. Trzeba zacząć od wspólnej organizacji transportu, wspólnego biletu i stworzenie nowej siatki połączeń w metropolii – mówił w Rozmowie Dnia w Radiu Piekary prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński. – Musimy na nowo spojrzeć na komunikację, bo jest to nasz priorytet, nie tylko w Sosnowcu – dodał.

To jednak nie koniec zmian, jakie czekają na mieszkańców. Istotnym aspektem jest wprowadzenie niższych cen biletów oraz aplikacji beacon, umożliwiającej szybki zakup biletu, bez wyciągania telefonu z kieszeni. Proponowane rozwiązanie miałoby być uzupełnieniem dotychczas funkcjonującej karty ŚKUP.

Obecnie KZK GOP zrzesza 29 miast i gmin, czyli około 300 linii autobusowych i kilkadziesiąt linii tramwajowych. Ponadto, nasz region obsługiwany jest przez dwóch innych organizatorów – MZKP Tarnowskie Góry i MZK Tychy. Wprowadzenie transportu zbiorowego na terenie metropolii ma ułatwić podróżowanie komunikacją miejską po naszym regionie, bez konieczności kupowania kilku biletów.

Pasażerowie korzystający z KZK GOP wielokrotnie nie kryli swoich frustracji dotyczących archaicznego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Nowa formuła ma spełniać ich oczekiwania, oferując nowoczesną i dopasowaną do ich potrzeb komunikację, na europejskim poziomie.

Jak zapowiada Kazimierz Karolczak, szef metropolii, kolejny rok będzie czasem szukania dobrych rozwiązań, testów i analiz, które pozytywnie wpłyną na integrację oraz rozwój publicznego transportu zbiorowego.

Skomentuj przez Facebook

13 KOMENTARZE

  1. Beacon jak uzupełnienie karty ŚKUP? To zabije w 2-3 miesiące ten chory projekt wdrożony na siłę za kwotę 150 milionów złotych. Mam nadzieję że paragraf znajdzie się dla pomysłodawców ŚKUPu

    • nie wierzę, że ktoś beknie za tą śląską kup’ę!
      a jeszcze zapomnieli o PKMie z Jaworzna!
      on ma chyba najlepsiejszą ofertę dla pasażira 🙂 no i bilet można autobusowym automacie kupić i karty-miesięcznego nie trzeba x razy dziennie odbijać

      • Jaworzno postanowiło się trzymać jak najdalej od tego bagna. I chyba słusznie. Wsiadam, kupuję bilet za 5 zł i mogę sobie jeździć do woli. To jest promowanie ekotransportu miejskiego. A nie durne hasła „zmień wóz na bus” jak u nas…

    • Zwał jak zwał, może być nawet „mega-postindustrialna-wiocha”, ważne, że komunikacja miejska i system biletowy to dramat.

  2. A może tak darmowy bilet dla uczących się. Doskonała pomoc rodzinie.
    KZKGOP to moloch rodem z PRL-u Od kilku lat , tylko, starałem się o zmianę nazwy przystanku ale nadaremno. Jestem za uczciwością ale nie za złodziejstwem i bezkarnością. Ci w KZKGOP pracowali dla siebie za nasze podatki a mieli służyć tym co im płacili. Zlikwidować i rozliczyć raczej rozliczyć i zlikwidować!!!

  3. Myślicie, że cokolwiek to zmieni? Nadal będę musiał dymać przez całą dzielnicę do automatu, by móc zakupić bilet na 3 miasta. Kierowcy zwykle biletów nie mają lub nie mogą sprzedać, bo akurat mają spóźnienie. Zakodowanie biletu na ś-kupie trwa nawet i pół dnia. Z kolei sam automat także nie gwarantuje możliwości kupna biletu – ciągle coś jest nie tak, albo nie można płacić gotówką, albo drukarka nie działa, szczytem szczytów jest limit wrzuconych monet – raz zablokowali możliwość zapłaty pięciozłotówką, zacząłem więc wrzucać 20-groszówki. Po którejś tam monecie automat zamknął wlot na monety. No po prostu paranoja jakaś! W kioskach czy sklepach osiedlowych nigdy nie było problemu z biletami! Osoba odpowiedzialna za wycofanie tych na 3 miasta ze sprzedaży w kioskach i sklepach powinna się leczyć i co najwyżej nosić podkłady tramwajowe, bo do zarządzania związkiem komunikacyjnym się kompletnie nie nadaje! Idiotyzm do potęgi!

  4. W sumie, jeśliby połączyli MZKP MZK I KZKGOP można by jeździć używając takich samych rodzajów biletów. To prawda że KZK jest przestarzałe i jeśli nie chcemy zostać w czarnej d*pie należy coś z tym zrobić

    • MZKP TG i KZK GOP od bardzo dawna mają wspólny bilet. A do Tychów z Zagłębia i tak nie prowadzi żadna linia autobusowa. Nowy związek KM powinien przede wszystkim zrobić coś z tragiczną dystrybucją biletów. W takim Krakowie i Poznaniu wsiadam sobie do tramwaju, gdzie jest automat, podobne maszyny stoją na większości przystanków, więc z biletami nie ma problemu. Tramwaje docierają niemal we wszystkie ważne miejsca miasta. I wtedy można myśleć nad zostawieniem autka pod blokiem i jazdą zbiorkomem do pracy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here