Tramwaje Śląskie ogłosiły dwa przetargi na zakup częściowo niskopodłogowych pojazdów, które w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej powinny pojawić się do 2020 roku. Spółka zapowiada także remonty torowisk.

Tramwaje Śląskie prowadzą dwa przetargi na zakup do 55 nowych tramwajów. Pierwszy z przetargów dotyczy dostawy 10 sztuk fabrycznie nowych tramwajów jednoczłonowych, częściowo niskopodłogowych, wraz z dostawą pakietu naprawczego i specjalistycznego sprzętu niezbędnego do eksploatacji wagonów.

Dostawa obejmować ma osiem wagonów jednokierunkowych oraz dwa wagony dwukierunkowe. Ponadto, przewidziano opcję w postaci dostaw do pięciu sztuk tramwajów jednokierunkowych. W pojazdach wymagane jest minimum 20 procent niskiej podłogi.

Drugi dotyczy zakupu 27 sztuk nowych, przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych, o długości mieszczącej się w przedziale 22-25 m oraz 8 sztuk fabrycznie nowych, przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych, o długości mieszczącej się w przedziale 30-32 m.

W pierwszym przetargu Tramwaje Śląskie zastrzegają prawo opcji zamówienia do 5 kolejnych takich samych tramwajów jednoczłonowych, jednokierunkowych. Prawo opcji w drugim postępowaniu obejmuje do 5 kolejnych identycznych tramwajów 25-metrowych. Na oferty przetargu spółka czeka do 8 września. O wyborze zwycięzców zadecyduje cena, udział niskiej podłogi oraz rozwiązania techniczne.

Oba przetargi wpisują się w projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej, która zakłada m.in. remont 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup nowych tramwajów. Ponadto, nowy tabor ma zastąpić najbardziej wyeksploatowane tramwaje.

– Przewidujemy stopniowe wycofywanie z ruchu wagonów typu E1 oraz niezmodernizowanych tramwajów serii 105 – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. – Wszystkie nowe tramwaje mają być w całości klimatyzowane. W wagonach będą także gniazda USB oraz WiFi, w części pasażerskiej – dodaje.

Planowana inwestycja odbędzie się w ramach „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”, współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość projektu szacowana jest na 885 mln zł.

Inwestycje w Zagłębiu

Nowe tramwaje będą jeździły na wyremontowanych lub nowo wybudowanych trasach w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej. Spółka na razie nie zdradza, na jakie linie i do jakich zajezdni miałyby trafić nowe wozy.

– Na tym etapie, gdzie dopiero ogłosiliśmy przetarg na wybór dostawcy pojazdów, nie ma sensu wdawać się w takie szczegóły. W stosownym czasie będziemy uzgadniać z organizatorem komunikacji w metropolii przypisanie danego typu pojazdu do konkretnych linii – mówi Andrzej Zowoda. – Wiemy na pewno, że najdłuższe zamawiane tramwaje zostaną skierowane do obsługi nowej linii tramwajowej na południe Katowic. Pozostałe wagony zostaną przydzielone do linii zgodnie z ustaleniami z organizatorem komunikacji – dodaje.

Istnieje jednak duża szansa, że nowe tramwaje pojawią się w Sosnowcu, gdzie planuje się budowę nowej linii tramwajowej od pętli Zagórze do ronda Jana Pawła II, a także przebudowę bądź modernizację infrastruktury tramwajowej od granicy z Będzinem do pętli Będzińska oraz w ciągu Piłsudskiego, od Sobieskiego do drogi ekspresowej S86.

Modernizacja dotyczy także Dąbrowy Górniczej, gdzie przebudowana zostanie trasa w ciągu Kasprzaka, od skrzyżowania z Piłsudskiego do skrzyżowania z ul. Zaplecze oraz Będzina, gdzie zaplanowano przebudowę trasy w ciągu Małobądzkiej, od ronda Czeladzkiego do granicy z Sosnowcem.