Tramwaje Śląskie dostaną prawie 400 mln zł z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Za te środki spółka zmodernizuje i zbuduje linie tramwajowe oraz kupi nowe składy.

W poniedziałek, 11 grudnia spółka Tramwaje Śląskie podpisała umowę o dofinansowanie dla etapu I „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”.

Na inwestycję składa się aż 26 zadań infrastrukturalnych. 24 związane są z przebudową istniejącej infrastruktury, 2 dotyczą budowy nowego torowiska (w Sosnowcu, w dzielnicy Zagórze, od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II oraz w Katowicach wzdłuż ul. Grundmanna). Łącznie to ok. 42 km linii tramwajowych. W ramach projektu Tramwaje Śląskie kupią też 45 sztuk nowego taboru.

Projekt obejmie 10 miast: Będzin, Bytom, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze. Jego wartość to prawie 767 mln zł, a dofinansowania unijnego nieco ponad 393 mln. – To jedna z największych inwestycji z zakresu komunikacji miejskiej w Polsce – powiedział Witold Słowik, wiceminister rozwoju.

W ramach projektu gruntownie zmodernizowanych zostanie ponad 100 km istniejących torowisk, powstanie ok. 20 km nowych torów a do obsługi linii trafi co najmniej 45 nowych tramwajów. Jedno z tych zadań jest już w trakcie realizacji – w Starym Sosnowcu, wzdłuż ulicy Piłsudskiego trwa modernizacja torowiska.

Modernizacja torowisk w Sosnowcu - fot. MC
Modernizacja torowisk w Sosnowcu – fot. MC

W ramach etapu I projektu Spółka planuje również zakup nowych tramwajów. W styczniu 2018 r. ogłoszone zostaną wyniki przetargów, mających wyłonić wykonawców, którzy dostarczą nowe tramwaje.

– To już drugi projekt inwestycyjny naszej Spółki dofinansowany środkami Unii Europejskiej. W poprzednim rozpoczęliśmy gigantyczną przemianę naszej infrastruktury, zapowiadając, że to dopiero pierwszy krok, a kolejne będziemy stawiać w następnych latach – mówi Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.

Najwięcej zadań zrealizowanych będzie na terenie Sosnowca: budowa linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze w Sosnowcu, przebudowa infrastruktury tramwajowej od granicy z Będzinem do pętli „Będzińska” w Sosnowcu, przebudowa pętli „Będzińska” w Sosnowcu wraz z rozjazdami tramwajowymi oraz przebudowa infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Będzińskiej na odcinku od ul. Zagłębia Dąbrowskiego do ul. Staropogońskiej, przebudowa torowiska w jezdni w ciągu ul. Mariackiej i ul. Żeromskiego w Sosnowcu.

Ponadto, wśród istotnych dla naszego regionu zadań znalazły się m.in.: przebudowa infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Małobądzkiej w Będzinie na odcinku od Ronda Czeladzkiego do granicy z Sosnowcem, ,czy przebudowa torowiska tramwajowego wydzielonego w ciągu ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej od skrzyżowania ul. Piłsudskiego i ul. Kasprzaka do skrzyżowania ul. Kasprzaka i ul. Zaplecze.

6 KOMENTARZE

    • Moim zdaniem budowa nowych linii tramwajowych, gdy stare się rozlatują nie ma racji bytu, a do remontu jest sporo. Dziwi mnie, że nie uwzględniono Czeladzi. Najwyższa pora by nie tylko wyremontować tam torowisko, ale przekuć je na linię dwutorową. Dzięki temu tramwaj 24 można puścić nie do zajezdni, a do Czeladzi właśnie. Tymczasem tramwaje w Czeladzi jak i w Siemianowicach które też nie zostały uwzględnione, najwyraźniej czeka los jakiego doświadczyły Piekary Śląskie i Wojkowice.

  1. Też mam takie zdanie, że najpierw reanimacja 🙂
    Poza przedłużeniem 15tki gdzie ewidentnie szkoda pieniędzy już wywalonych! Ta linia powinna być od razu przedłużana podczas reanimacji!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here