Władze Jaworzna muszą jeszcze raz rozpisać przetarg na dostawę systemu roweru miejskiego. Poprzednie postępowanie zostało unieważnione.

Pod koniec roku przetarg na dostawę systemu rowerowego w mieście wygrała firma Sycube z Austrii. Umowa miała zostać podpisana pod koniec stycznia, ale oferent nieoczekiwanie odstąpił od jej podpisania i realizacji zamówienia.

– Gmina nie ma wpływu na decyzje podmiotu, który uczestniczył w procedurze przetargowej i ją wygrał. Nie jesteśmy władni, by skłonić zwycięzcę przetargu do podpisania umowy i realizacji zamówienia. Gdyby w przetargu brała udział większa liczba potencjalnych dostawców systemu, w takiej sytuacji moglibyśmy wyłonić drugą w kolejności najlepszą ofertę i podpisać umowę. Jednakże w tym przypadku otrzymaliśmy tylko jedną ofertę, a kontrahent zrezygnował z wykonania zadania. Było to dla nas niemiłą niespodzianką – mówi Grzegorz Cyran, pełnomocnik prezydenta ds. koordynacji inwestycji.

Będzie zmiana w SIWZ

Jak się okazało wysokim wymaganiom w pierwszym postępowaniu, finalnie, nie był w stanie sprostać żaden wykonawca. Jedynym rozwiązaniem jest obecnie ponowne rozpisanie procedury przetargowej na dostawę i obsługę systemu roweru miejskiego w Jaworznie. Tym razem jednak dojdzie do zmian w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.

Jedną z rozpatrywanych opcji jest wdrożenie na terenie Jaworzna V generacji systemu roweru publicznego (5G), czyli takiej, gdzie nie są potrzebne stacje dokujące. – W mieście ustanowione zostaną wirtualne strefy wypożyczeń i zwrotów, gdzie mieszkańcy będą mogli pozostawiać wypożyczone rowery bez potrzeby wpinania ich do stacji. W tym przypadku to rowery, a nie stacje będą wyposażone w zamki blokujące, system GPS oraz pokładowe komputery zliczające czas użytkowania i ewentualną należność – wyjaśnia Grzegorz Cyran.

To rozwiązanie, umożliwiłoby po rozstrzygnięciu przetargu, uruchomienie roweru miejskiego jeszcze w tym roku ze względu na brak fizycznej budowy stacji i skomplikowanych instalacji. – Taka propozycja daje również możliwość wykorzystywania w szerokim zakresie aplikacji mobilnej powiązanej z systemem oraz maksymalne uproszczenie jego użytkowania przez mieszkańców. Zakładany system byłby bardziej elastyczny i łatwiejszy do dalszego rozwijania, ponieważ nie będzie to wymagało budowy kolejnych kosztownych stacji bazowych rozsianych w całym mieście – dodaje pełnomocnik prezydenta.

Jawelo, czyli Jaworznicki Rower Miejski

Przypomnijmy, że w Jaworznie pojawi się 120 rowerów elektrycznych i 80 zwykłych na 20 stacjach w całym mieście.

Poznaliśmy też stawki za wypożyczenie rowerów miejskich Jawelo. Mieszkańcy będą mogli wybrać system minutowy płatności lub abonament miesięczny bądź roczny, który pozwoli na korzystanie z roweru przez półtorej godziny dziennie.

W systemie minutowym pierwsze 20 minut będzie bezpłatne. Za każde kolejne 20 minut mieszkańcy zapłacą złotówkę, zaś po 120 minutach każda następna godzina będzie kosztowała 6 zł.

W systemie abonamentowym miesięczna opłata będzie wynosić 30 zł, zaś roczna – 150 zł. Codziennie w ramach abonamentu będzie można korzystać z roweru codziennie przez 90 minut.

Opłata inicjalna podczas rejestracji w systemie Jaworznickiego Roweru Miejskiego wynosić będzie 10 zł, zaś opłata za przekroczenie 12-godzinnego okresu wypożyczenia roweru – 200 zł. Warto dodać, że rower miejski w Jaworznie będzie funkcjonował w systemie całorocznym.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE:

Velostrada już działa. To pierwsza w Polsce autostrada dla rowerów

Skomentuj przez Facebook

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here