Co dalej z remontem sosnowieckiego dworca w Maczkach? To pytanie zadają sobie od tygodnia mieszkańcy i władze Sosnowca.
Wracamy do gorącego tematu, jakim jest przyszłość zabytkowego dworca w Maczkach. W ubiegłym tygodniu wykonawca prac na sosnowieckim dworcu – gliwicka firma P.A. Nova – odstąpiła od umowy z PKP. Powód?
– Przyczyną odstąpienia od realizacji umowy jest rezygnacja zamawiającego z realizacji pierwotnego przedmiotu umowy oraz brak decyzji co do ostatecznego przeznaczenia obiektu. Pomimo wezwań wykonawcy, zamawiający do dnia odstąpienia od umowy nie usunął zaniechań w wykonywaniu swoich zobowiązań, co uniemożliwia nam prawidłowe jej wykonanie – czytamy w opublikowanym przez spółkę komunikacie giełdowym.
PKP odpiera zarzuty
Co na te zarzuty ma do powiedzenia inwestor, czyli Polskie Koleje Państwowe?
– Ze względu na brak finalnego porozumienia dot. wynajmu powierzchni na dworcu Sosnowiec-Maczki pod funkcje dydaktyczne, podjęto decyzję o wykonaniu w obiekcie prac wyłącznie w zakresie stanu surowego zamkniętego – wyjaśnia Aleksandra Grzelak z biura prasowego PKP SA.
Politechnika Śląska nadal zainteresowana
Wspomniane funkcje dydaktyczne obiektu to Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Czy to oznacza, że uczelnia nie będzie w Sosnowcu kształcić specjalistów dla branży kolejowej?
– Politechnika Śląska nadal jest zainteresowana obecnością zarówno badawczą, jak i dydaktyczną w Sosnowcu-Maczkach – odpowiada Paweł Doś, rzecznik prasowy Politechniki Śląskiej.
Co ze studentami?
Studenci, którzy rozpoczęli studia na tym kierunku, mogą spać spokojnie. Decyzja dotycząca remontu obiektu w Sosnowcu nie ma wpływu na proces dydaktyczny prowadzony na Politechnice Śląskiej.
– Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej, które nie mogło rozpocząć działalności w Sosnowcu, zostało połączone z Wydziałem Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach. Na wydziale tym od roku prowadzony jest kierunek o nazwie transport kolejowy. W tej chwili rekrutujemy już drugi rocznik studentów. W ramach wydziału utworzono również Katedrę Transportu Kolejowego, która prowadzi badania naukowe w obszarze kolejnictwa. Jednocześnie zostało powołane Centrum Badań i Kształcenia Specjalistów Transportu Kolejowego, którego zadaniem jest prowadzenie studiów podyplomowych i kursów dokształcających oraz prowadzenie prac badawczo-rozwojowych na rzecz przemysłu kolejowego – uspokaja Paweł Doś.
PKP uspokaja
Czy zabytkowy dworzec zostanie kiedykolwiek wyremontowany? Przedstawiciele PKP twierdzą, że tak. Spółka nie rezygnuje bowiem z inwestycji.
– Wznowienie inwestycji będzie możliwe wraz z pozyskaniem podmiotu zainteresowanego wynajmem powierzchni w budynku oraz po wyborze nowego wykonawcy prac budowlanych. Jesteśmy otwarci na współpracę w tym zakresie – podkreśla Aleksandra Grzelak.
Miasto walczy o inwestycję
O zagospodarowaniu sosnowieckiego dworca i dokończeniu jego remontu cały czas starają się władze miasta.
– Rozmawiamy z PKP na temat zagospodarowania budynku dworca. Proponowaliśmy stworzenie w tym miejscu centrum szkolenia związanego z kolejnictwem. Podziękowano nam za tę propozycję. Mamy kolejną koncepcję, którą przekazaliśmy spółce. Chcielibyśmy stworzyć tam Muzeum Zagłębia. Byłoby to idealne miejsce. Czekamy teraz na odpowiedź – przekazał nam prezydent Arkadiusz Chęciński.
PRZECZYTAJ: Muzeum Zagłębia Dąbrowskiego w centrum Sosnowca?
Prezydent liczy na PKP
Prezydent Sosnowca ma nadzieję, że PKP wywiąże się z zadania i remont dworca w Maczkach zakończy się pomyślnie.
– Jako miasto chcemy, aby inwestycja ta zakończyła się pozytywnie i szukamy rozwiązań, które doprowadziły do tego. Należy pamiętać, że jesteśmy tylko partnerem, który może proponować różne rozwiązania. Mam jednak nadzieję, że PKP wywiąże się z obietnicy i wyremontuje najstarszy polski dworzec – dodaje Arkadiusz Chęciński.