We wtorek, 6 listopada zielony pas wzdłuż ulicy 3 Maja w Sosnowcu ma oficjalnie stać się buspasem. Tego dnia odbędzie się odbiór jednej z największych inwestycji drogowych w mieście.

Kończy się budowa buspasów w Sosnowcu. Wkrótce, mieszkańcy będą musieli zmienić swoje nawyki i przyzwyczaić się do jazdy według nowych zasad. Blisko 4-kilometrowy odcinek od skrzyżowania ul. 3 Maja/Piłsudskiego, do wiaduktu drogowego nad ul. 3 maja w ciągu ul Prusa i Blachnickiego oficjalnie stanie się buspasem.

Na wtorek, 6 listopada zaplanowano odbiór wielomilionowej inwestycji. Jeśli nie będzie co do niej zastrzeżeń, jeszcze w tym tygodniu zmienią się zasady poruszania po jednej z głównych arterii miasta.

Dla kogo buspas?

Buspasem poruszać mogą się autobusy komunikacji zbiorowej, zarówno publicznej, jak i prywatnej oraz busy prywatnych przewoźników. Z buspasu nie mogą korzystać kierowcy samochodów osobowych i ciężarowych oraz taksówkarze.

Wcześniejszy projekt zakładał możliwość poruszania się buspasem samochodów osobowych, które przewożą co najmniej trzech pasażerów. Aby tak się stało, miasto musi przeprowadzić niezbędną analizę.

– Zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego, miasto zleci analizę uwzględniającą, jako jedno z rozwiązań możliwość dopuszczenia do jazdy buspasem taksówek – mówi Rafał Łysy z sosnowieckiego magistratu.

Co grozi za nieprzepisową jazdę?

Kierowcy muszą dostosować się do nowej organizacji ruchu, która pozwala im poruszać się jedynie lewym pasem ruchu. Za nieprzepisową jazdę, czyli jazdę po buspasie, kierowca będzie mógł zostać ukarany mandatem w wysokości 100 złotych oraz jednym punktem karnym.

Sosnowiecka policja uspokaja. Początkowo kierowcy będą pouczani i informowani o zasadach korzystania z buspasa.

Buspas? A po co nam to?

Budowa buspasów to jedna z największych inwestycji drogowych w mieście. Została ona włączona do unijnego projektu “Modernizacji infrastruktury autobusowo-tramwajowej na terenie Sosnowca – budowa i rozbudowa małych węzłów przesiadkowych i łączących je ścieżek rowerowych”.

Dzięki temu zabiegowi, miasto otrzymało unijne dofinansowanie na przebudowę głównej ulicy miasta wraz z nowymi miejscami postojowymi czy zatokami autobusowymi. Częścią projektu są także remonty wybranych przejść podziemnych i kładek.

Ponadto, projekt ma na celu nadanie priorytetu komunikacji zbiorowej z wszystkich dzielnic miasta, głównie przy wjeździe do centrum.

Skomentuj przez Facebook

20 KOMENTARZE

  1. A co z rowerami? Większość bus pasów wyklucza jazdę po nich ale niektóre miasta dopuszczają jazdę po nich np. Warszawa czy Gdańśk

    • I tu jest jedyna szansa pisać do UM o zmianę organizacji, tak by rowerem również można po buspasie, przynajmniej w miejscach, gdzie nie ma drogi rowerowej.

  2. Beznadziejny pomysł. Najlepszy przykład jak wyłudzić i utopić pieniądze unijne na całkowicie niepotrzebną inwestycje. Paraliż głównej arterii miasta za miliony z unii. Super sprawa.

    • Bardzo Państwa przepraszam za moje wpisy.
      Ojciec znowu zostawił włączony komputer i nie mogłem się oprzeć pokusie, by poudawać dorosłego.
      Za każdym razem obiecuję sobie i rodzicom, że to ostatni raz.
      A potem dupa boli, bo stary nie szczędzi kabla do prodiża.

  3. Doskonały pomysł, arterie miejskie to nie autostrada. Kary za nieuprawnioną jazdę po buspasie śmieszne, przynajmniej przebicie dziesięciokrotne.

  4. Coś mi się widzi że przez te „buspasy” prędzej czy później znów zabłyśniemy w kraju.
    W zasadzie we wszystkich mediach które pisały o tym nowym sosnowieckim cudzie drogowym – stoi jak byk że nie chodziło o potrzebę tego typu rozwiązania organizacji ruchu drogowego – a o zwykłe cwaniackie wyciągnięcie unijnej kasy.
    Czytałem wiele zdziwionych głosów że akurat tam gdzie poszła kasa na buspasy, nigdy kolizji z ruchem autobusowym nie było i raczej się nie zapowiada… tylko po co o tym głośno bębnić tu i ówdzie????.
    Takie to my cwaniury nacinające unie na kasę i to pod patronatem władz miejskich. Zaczekajmy zatem aż „życzliwi?sprawę nagłośnią.

    • Z tego co widzę to lokalna prasa jedynie propagandę uprawia. Zamiast tytułu rewolucja powinien być tytuł skandal lub przekręt. Jest do doskonały przykład na budowę pasa tam gdzie nie jest potrzebny. Budowa to też za dużo powiedziane, raczej zabranie jej kosztem drogi.

      • Propagandę bo pisze o zmianach jakie czekają na kierowców?
        Skandalem byłoby, gdyby wzięli kasę i nic nie zrobili. Chociaż buspas jest beznadziejnym pomysłem to chociaż 3 Maja jest zrobiona.

  5. Generalnie jest ok. Odnowiona droga, przystanki, przejścia… wszyscy to widzą. Nie nazwałbym tego „cwaniactwem”. Była możliwość uzyskania dotacji, została ona wykorzystana. I dobrze. Teraz pozostaje jedynie objaśnienie jak poruszać się zgodnie z przepisami po wiadukcie i dojeździe do niego „… w ciągu ulic Prusa i Blachnickiego…”

  6. jak by byli cwani to zmieniliby kurs autobusów tak żeby wyremontować też odcinek za Prrusa, a tak jest prosta droga, za chwilę wertepy i znów ładna droga na wiadukcie…takie dziadostwo tylko w sosnowcu, zawsze ktoś coś musi zapomnieć albo nie zdążyć

    • Kotuś , jadąc od Sienkiewicza – ni ma ściezynki i rowerem najbardziej ekologicznym transportem nie wolno po buspasie, więc za mną będzie 2 kilometrowy korek. To jest rozwiązanie wymyślone przez urzędników zza biurka , proekologiczne, prorozwojowe, prosmrodowe itd.

  7. Szkoda, że nie pocwaniakwali z tą przebudową i buspasami – można było linię autobusową na Aleję Zagłębia Dąbrowskiego pociągnąć jakąś i wyremontować całą drogę aż do węzła 😀

    Ale dobrze jest!
    Teraz Sienkiewicza i Piłsudskiego z zielonym 😉

    • Faktycznie „SUPER” – szczególnie „super” że żadnych korków nigdy tam nie było i raczej się nie zapowiadały. A teraz z uwagi na wyrzucenie normalnego ruchu z jednego pasa… różnie może być – chyba że geniusze drogowi przewidują „super” znaczący wzrost ilości jadących akurat tam autobusów (oczywiście te autobusy będą dowożone na ten 4 kilometrowy odcinek z buspasem, helikopterami drogą lotniczą – bo przed i za buspasami, droga jest „normalna” tzn jak wszędzie)
      Moja ciotka chciała by poznać tego geniusza co w to wpuścił miasto

  8. Taka już będzie kolej rzeczy. Auta powoli będą wycofywane z centralnych części miast, pozostanie tylko komunikacja miejska. Najpierw bus pas, potem ograniczenie prędkości w centrum, potem zakaz wjazdu dla benzyniaków, potem samochodów na gaz, hybryd, aż w końcu tylko auta elektryczne będą mogły się poruszać w centrum miasta. Unia jak przyciśnie to te zmiany wejdą w życie szybciej niż się wydaje.

    • Sosnowiec poszedł jeszcze dalej w przyszłość, bo już teraz wyrzucił z buspasa, a więc i kawałka centrum miasta najbardziej ekologiczny środek transportu , czyli rowery. Jesteśmy w tym zakresie 100 lat przed Unią!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here